Odata cu preluarea PETROM de catre austriecii de la OMV, in 2005, pe piata romaneasca a avut loc liberalizarea completa a preturilor la carburanti, iar marile companii prezente in Romania pe piata carburantilor (Petrom-OMV, Rompetrol, Mol si Lukoil) au fost cele care au controlat preturile. Ţinand cont de faptul ca in economie se consumau anual 5,3 milioane tone carburant, este limpede ca locul ocupat de acest segment pe piata este important, reprezentand 6 la suta din PIB, adica aproape 73 miliarde euro. (In afara de carburanti, exista si un consum de combustibil, apreciat la un volum de 7,3 milioane tone, utilizat in industrie). Aceste date arata in ce fel companiile petroliere, care controleaza piata carburantilor, determina si evolutia preturilor, in ansamblul lor.
De teama unei explozii a acestora, statul a fost nevoit sa intervina. Astfel, la sfirsitul lunii octombrie, Petrom a primit un avertisment neasteptat de la Consiliul Concurentei, in legatura cu preluarea a doi operatori de pe piata (SC Rafiserv Arpechim SA si SC Rafiserv Petrobrazi SA). A fost pentru a treia oara in doua luni cand Petrom a primit avertismente, fie din partea Consiliului Concurentei, fie chiar din partea Presedintiei, care si-a anuntat intentia de a cerceta privatizarea Petrom . Drept urmare, la inceputul lunii noiembrie, Compania Petrom a anuntat, printr-un comunicat de presa, ca pretul benzinei va scadea cu 800 de lei vechi, la toate cele trei sortimente. In comunicatul Petrom se arata ca actualizarea se datoreaza variatiei cotatiilor produselor petroliere.
La randul sau, Compania Rompetrol Downstream a redus si ea preturile la doua tipuri de benzina, Premium E Plus si Euro Standard fara plumb. (Ultima reducere a preturilor la aceste doua tipuri de benzina avusese loc in luna mai). Reducerea nu a fost insa determinata doar de avertismentele amintite, ci si de evolutia preturilor pe piata internationala. Astfel, in a doua jumatate a lunii octombrie, pretul benzinei a scazut cu mai mult de 25 la suta pe galon (un galon are 3,78 litri), cel mai mare declin din ultimii 50 de ani, fiind aproape de nivelele de dinainte de Uraganul Katrina. Dupa ce preturile au atins, in august, pragul de 68 de dolari/baril, la 21 octombrie 2005, petrolul era cotat la valoarea de 59,67 dolari pe baril (dpb), asadar sub plafonul de 60 dpb, conform Reuters.
Desi diminuat, pretul benzinei de pe piata romaneasca ramane ridicat, in comparatie cu cifrele de mai sus. Sunt analisti care sustin ca, desi extrage titei ieftin din subsolul Romaniei, compania controlata de austriecii de la OMV mareste artificial cifrele prin introducerea ‘pretului de transfer’. La Petrom, 159 de litri de benzina (un baril) costa 197 de dolari. Pretul este de 15 ori mai mare decat cel cu care OMV, noul proprietar al Petrom, extrage titeiul din zacamintele romanesti. Daca la sonda un baril de titei valoreaza circa 12 dolari, pe drumul dintre extractie si rafinarie, pretul se umfla la 46 de dolari. In raportul semestrial pe 2005, Petrom recunoaste ca aceasta majorare – numita ‘pret de transfer’ – nu are nici o legatura cu costurile. Explicatia reprezentantilor companiei este ca vor sa aduca titeiul prelucrat in rafinariile Petrom la un cost apropiat de cel al altor rafinarii romanesti. Insa, potrivit datelor prezentate in raportul pe primele sase luni ale lui 2005, in trimestrul doi al anului respectiv, costurile de productie, excluzand redeventa (cheltuieli de operare), au inregistrat o valoare de 12,49 dolari/baril, iar preturile medii realizate in segmentul de explorare-extractie (E&E) au fost de 46,39 dolari/baril. Concret, Petrom extrage petrolul cu 12,49 dolari pe baril, iar pe drumul pana la intrarea in rafinarie, barilul se scumpeste cu 32,8 dolari.
De mentionat ca OMV detine monopolul asupra zacamintelor romanesti. In comparatie cu multe tari europene, Romania dispune inca de suficiente rezerve de titei pentru a-si proteja consumatorii interni atunci cand sunt crize pe piata externa. Petrom exploateaza in prezent 300 de zacaminte comerciale de titei si gaze, dintr-un total de circa 500 de zacaminte descoperite in ultimul secol si jumatate. Productia din aceste zacaminte depaseste anual 5 milioane tone titei si 6 miliarde metri cubi de gaze, fiind de departe cel mai mare producator intern. De altfel, se pare ca aproximativ 80 la suta din titeiul procesat de Petrom provine din resurse interne. De aici nedumerirea provocata de cresterea pretului la pompa. Asa se explica de ce contractul prin care statul roman a vandut companiei austriece OMV pachetul majoritar de actiuni la Petrom a fost cerut pentru analiza de presedintie. Urmarea? Petrom a ieftinit combustibilul la un pret mai mic chiar decat cel de dinaintea ultimelor doua scumpiri! Din noiembrie si pana acum, nu a mai avut loc nimic spectaculos pe piata carburantilor.Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele OMV, a recunoscut, intr-un interviu recent acordat unui cotidian central, ca : ‘ Am luat foarte in serios situatia din toamna ‘. El a anuntat ca se va mentine nivelul preturilor, chiar daca va creste cotatia internationala : ‘ Incercam intotdeauna sa ne situam in jumatatea inferioara a preturilor din Uniunea Europeana pentru ca stim ca puterea de cumparare din Romania este inca scazuta.
Dar, pe de alta parte, Romania se si dezvolta foarte repede. Sper ca ritmul de crestere economica sa fie de 5 – 6 la suta si in continuare pentru ca acesta este singurul mod in care se poate imbunatati situatia clientilor nostri’.
BizWords“
Have something to add? Share it in the comments.