Stiri si noutati

Pilotii de la TAROM se intorc la mansa dupa ce au "bolit" trei zile

Stefan Etves

Compania TAROM isi va relua activitatea incepand de astazi, cursele interne si externe urmand sa plece conform planificarii, cu toti pilotii, a declarat, ieri, Sorin Stoicescu, seful Inspectoratului General al Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor. Potrivit acestuia, incepand din toamna, de la data rectificarii bugetului de stat, diurnele pilotilor vor fi incluse in salarii, asa cum au solicitat acesti angajati ai TAROM. "Dupa 2007, anul aderarii Romaniei la UE, toate cursele care se vor face in spatiul Schengen vor fi considerate curse interne si nu va mai exista o diurna", a explicat Stoicescu.

Negocierile dintre administratie si reprezentantii pilotilor, de ieri, s-au incheiat cu un acord, pilotii acceptand propunerile administratiei, dupa doua zile in care nu s-au prezentat la serviciu, invocand motive medicale. Pilotii erau nemultumiti de faptul ca, prin prevederile noului Cod Fiscal, diurna le va fi impozitata, fapt ce le-ar fi scazut drastic veniturile salariale.

Sanctiuni in lipsa certificatului medical

"La cursele planificate nu s-au prezentat 60 de piloti, iar o parte din acestia au prezentat un certificat medical prin care au demonstrat incapacitatea de a efectua zborul. Pilotii care nu vor putea demonstra ca au refuzat sa zboare din motive medicale vor fi sanctionati conform Codului Muncii si conform contractului colectiv de munca, urmand sa se constate daca este vorba despre abateri disciplinare", a precizat Sorin Stoicescu. La randul sau, Alexandru Silvestru, director de zbor in cadrul companiei Tarom, a mentionat ca pilotii vor fi supusi unor controale medicale inainte de a efectua zborurile, conform regulamentelor interne si internationale.

Trei curse externe si cinci interne, anulate

In urma grevei spontane a pilotilor, TAROM a anulat, ieri, cinci curse aeriene interne si trei externe. Astfel, au fost anulate zborurile Bucuresti – Chisinau, Bucuresti-Salonic, Cluj – Sibiu – Munchen, precum si cursele spre Iasi, Timisoara (2) si Cluj (2). TAROM a pus la dispozitia pasagerilor doua linii telefonice unde pot fi obtinute informatii suplimentare privind activitatea din zilele urmatoare a operatorului aerian.

Salarii pentru piloti, ca in UE

Pe langa introducerea diurnelor in salarii, pilotii vor venituri la nivelul celor din UE, a declarat, ieri, Sandu Panaite, presedintele Sindicatului Pilotilor de Linie din Romania (SPLR). "In Croatia, salariile pilotilor sunt de circa 2.800 euro, plus diurne. In Franta sau Germania, salariile acestora sunt cu 30% mai mari decat in Croatia", a adaugat Panaite.

Diurna – 30.000-40.000 lei pentru o ora de zbor

Copilotii au diurna pentru o ora de zbor de 30.000 de lei impozabili, iar pilotii au 40.000 lei, a completat Cezar Osinceanu, vicepresedintele SPLR. "Un pilot roman castiga un salariu mediu brut de 32 milioane de lei pe luna, iar un copilot 24 milioane de lei, impozabili. Pentru un zbor extern, un copilot primeste diurna, in cazul in care zboara, de 90 de dolari. In medie, sunt efectuate patru zboruri externe pe luna. Rezulta ca un pilot primeste 130 de dolari diurna. Uniformale noastre nu au fost schimbate de cinci ani. Compania nu ne acorda drepturile prevazute in contractul colectiv de munca.", a adaugat Osinceanu.

Pilotii isi contrazic propriile declaratii

Neprezentarea la serviciu a pilotilor de serviciu si nici a celor de rezerva, fapt ce a dus la suspendarea zborurilor, este o manifestare spontana a acestora. Nu ne-am imbolnavit brusc, este o decizie unilaterala. Pilotii se simt stresati, nervosi. Contractele colective de munca ale pilotilor sunt negociate de catre femeia de serviciu. Ele au fost incheiate pe data de 24 martie, fara acordul pilotilor. In celelalte companii, pilotii au contracte de munca separate", a mai spus presedintele SPLR. El contrazice astfel declaratiile facute initial, privind imbolnavirea brusca a tuturor pilotilor.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published.