Stiri si noutati

Primele de casare a rablelor vor fi acordate la Pastele Cailor

Marilena Dan, Carmen Neacsu

In relativul calm instalat dupa furtuna electorala, se itesc primele efecte ale promisiunilor politicianiste fara acoperire. Un caz concret: Ordonanta 99/2004 privind programul de innoire a parcului auto, care prevede ca toti posesorii de autovehicule Dacia vechi isi vor putea reinnoi masina, primind in locul celei vechi, pe care o predau producatorului, suma de 30 milioane de lei (circa 1.000 dolari SUA). La prima vedere, banii urmau sa constituie un avans al proprietarilor pentru o masina noua. In fapt, sumele (ce urmau sa fie alocate din Fondul de Mediu) reprezinta un ajutor de stat oferit in mod direct producatorului de autovehicule, fapt ce contravine flagrant legislatiei europene in domeniul concurentei.

Ajutor de stat cu adresa

La momentul in care a fost conceputa, Ordonanta 99 stipula ca beneficiarii actului normativ vor fi numai posesorii de Dacii vechi, primele de casare urmand sa fie achitate producatorului Automobile Dacia Pitesti. Intrucat Consiliul Concurentei a sesizat faptul ca prevederile actului normativ sunt discriminatorii, textul ordonantei a fost imbunatatit, fiind inclusi la beneficiari si ceilalti producatori autohtoni de autovehicule, precum si distribuitorii.

Ordonanta va fi anulata

Desi ministrii finantelor si mediului inca mai discuta asupra continutului unui ordin comun care ar trebui sa stipuleze clar mecanismul de acordare a primelor de casare, se contureaza tot mai clar faptul ca acest act nu va aparea niciodata. Motivul e usor de inteles, daca analizam, chiar si sumar, practica europeana in domeniu. In statele UE, primele de casare a autoturismelor uzate se constituie intr-o relatie contractuala stricta intre producator si cumparator, fara amestecul statului si fara implicarea banilor publici. Din acest punct de vedere, nu exista exceptii. Asadar, chiar in situatia in care Consiliul Concurentei ar da aviz favorabil acestei ordonante, ea ar fi respinsa ulterior de reprezentantii UE. Iar daca avem in vedere faptul ca orice act normativ cu privire la ajutoarele de stat este initial avizat de UE si abia la urma de Consiliul Concurentei, este clar ca ordonanta nu va avea nici o sansa.

Berinde: Nu vom permite discriminari

Presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde, ne-a declarat, ieri, ca, in opinia sa, ministrii insarcinati sa intocmeasca acel ordin privind plata primelor de casare "trebuie sa aiba in vedere criteriile prevazute de lege, astfel incat acest ajutor de stat sa fie compatibil cu cele acordate in UE". "Totodata, este necesar sa nu se ajunga la un tratament discriminatoriu in privinta beneficiarilor acestei masuri, care, in opinia noastra, ar trebui sa fie toti producatorii si distribuitorii care opereaza pe piata. In cazul in care ordinul nu va tine cont de criteriile mentionate, Consiliul Concurentei nu il va aproba", a spus Berinde. Oficialul a mentionat, insa, ca Romania are o situatie aparte in aceasta privinta, intrucat detine un parc imens de vehicule vechi si foarte vechi, ce sunt extrem de poluante si care vor trebui scoase din uz cat mai curand posibil.

Situatia se va limpezi intr-o luna

Oricum, cei care si-au facut planuri in ceea ce priveste schimbarea autoturismului vechi vor sti exact daca sa se bazeze sau nu pe suma anuntata peste maximum o luna. Ministrul mediului, Sulfina Barbu, a anuntat ieri ca legislatia privind proiectul de innoire a parcului national auto va fi revizuita si gata sa intre in vigoare in cel mult o luna. "Cu alte cuvinte, intr-o luna, orice persoana care vrea sa-si schimbe masina veche primind un avans pentru o masina noua va sti cu exactitate ce are de facut. De asemenea, tot atunci si celelalte structuri implicate in derularea acestui program vor sti concret ce atributii le revin in derularea proiectului", a declarat ministrul. Pana atunci mai trebuie insa puse la punct o serie de probleme, pe langa cea legata de armonizarea legislatiei cu UE, precum modul in care REMAT va realiza managementul deseurilor rezultate in urma casarii autoturismelor. "Vrem sa nu facem nici un fel de discriminare, sa nu fie nici un fel de distinctie intre producatori si importatorii de autoturisme", a mai declarat ieri oficialul mediului, referindu-se la unele neclaritati ale actului normativ initial, in care definitia fabricantului nu include si importatorii.

Prima de casatie, in functie de vechime

Sulfina Barbu a mai anuntat si ca va analiza daca nivelul de 30 milioane de lei anuntat initial este justificat, pentru ca "nu putem sa mergem pe aceasta suma pentru ca asa vrea cineva". "Suma ce va fi acordata celor care vor sa-si cumpere masini noi va fi direct proportionala cu vechimea autoturismului dat la casare", ne-a declarat ministrul mediului. Chiar daca nu a putut oferi un raspuns clar la intrebarea privind viitorul actului normativ, in cazul in care Consiliul Concurentei va contesta unele prevederi, Sulfina Barbu a declarat: "Sustinem acest proiect, e normal sa apara". Mai mult, ministrul a anuntat ca toti cei 450 miliarde de lei din Fondul de Mediu reprezinta doar "suma de pornire" si ca programul va fi reluat si in anii viitori, daca implementarea lui se va dovedi un succes in 2005.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *