Din datele prezentate ar putea rezulta ca, in Romania, societatile de asigurare fac munca patriotica in contextul in care, la incasari de o jumatate de miliard de euro, profitul brut este de numai 30 milioane de euro, respectiv 6%. Daca scadem TVA si impozitul pe profit, raman mai putin de 20 milioane de euro, ceea ce reprezinta doar 4% din incasari.
"Renumeratie" mare, dupa buget
Ceea ce nu spun raportarile CSA este faptul ca societatile de asigurare isi iau profitul direct din incasari, ocolind cu grija (si legal, evident) Fiscul. Potrivit analistilor economici si datelor furnizate de catre Ministerul Finantelor cu privire la bugetul general consolidat, incasarile din profitul platit de institutiile financiare au scazut constant in ultimii ani. Bancile si societatile de asigurare, care obtin si ruleaza cei mai multi bani din intreaga economie autohtona, inregistreaza, paradoxal, cele mai mici profituri. Precizam ca este vorba despre profiturile declarate, pentru care platesc impozit. Prin profit, insa, oamenii obisnuiti inteleg ceea ce realizeaza si obtin cu adevarat. In acest context, societatile de asigurare si bancile, deopotriva, obtin sedii de zeci de milioane de dolari si salarii de zeci de milioane de lei. Toate acestea intra la capitolul cheltuieli si se deduc din profit.
O alta smecherie o reprezinta casele de vacanta si hotelurile pe care le detin aceste societati si care sunt camuflate in asa-zise "centre de pregatire". Construirea si intretinerea acestora intra tot la "cheltuieli deductibile", asa ca profitul este, evident, mic, atunci cand cheltuielile sunt mari.
Publicitate de 6,7 milioane de euro
Potrivit raportului CSA, cheltuielile societatilor de asigurare au vizat plata comisioanelor pentru contractele incheiate, pentru care s-au platit 167 milioane de euro. Din acestea, cea mai mare pondere, respectiv 64%, a fost detinuta de cheltuielile efectuate pentru asigurarile generale, in timp ce cheltuielile aferente activitatii de asigurari de viata au reprezentat 33,8%. Pe locul al doilea in privinta ponderii cheltuielilor se situeaza cele de achizitie si administrare. Acestea au fost, in 2002, de 109 milioane de euro. Au fost efectuate, de asemenea, si cheltuieli pentru promovarea imaginii pe piata, precum si a produselor oferite. Valoarea acestor cheltuieli a fost de numai 4% din total, ceea ce inseamna, in cifre absolute, 6,7 milioane de euro. Din aceasta suma, cinci milioane au fost cheltuite pentru promovarea activitatii de asigurari generale.
Have something to add? Share it in the comments.