Stiri si noutati

Proiectul Autostrazii Bucuresti-Oradea ar putea fi abandonat, la presiunile UE

Mara Popescu

Institutiile financiare internationale nu sunt de acord ca in Romania sa fie deschise spre finantare doua trasee pan-europene, astfel ca lucrarile la autostrada Bucuresti – Oradea, care ar urma sa treaca prin Mures, ar putea fi amanate, a declarat, sambata, ministrul transporturilor, Miron Mitrea, citat de Mediafax. "Daca nu vom convinge institutiile financiare internationale ca Romania poate executa cele doua lucrari in paralel, se poate amana varianta care trece prin Tirgu Mures", a spus Mitrea.

In ceea ce priveste posibilitatea majorarii preturilor terenurilor in zonele pe unde ar urma sa treaca aceasta autostrada, Miron Mitrea a declarat ca, in cazul in care se vor constata astfel de situatii, se va recurge la expropriere, urmata de judecata. "Daca vor fi persoane care nu vor accepta pretul pe care il vom oferi majoritatii, ne vom adresa instantelor si vom plati cat decid acestea", a spus Mitrea, care sustine ca statul va vira intr-un cont suma care ar trebui achitata, ramanand ca dupa solutionarea in instanta a cauzei sa fie facuta plata efectiva.

Lucrarile de constructie a tronsoanelor de autostrada Bucuresti-Brasov si Brasov-Oradea ar trebui sa inceapa in trimestrul al treilea al anului 2004, urmand sa fie finalizate pana in 2009. Pentru realizarea acestei investitii, ministerul de resort negociaza cu compania americana Bechtel incheierea unui parteneriat de tip public-privat.

Necesarul de finantare pentru autostrada Bucuresti-Oradea este estimat de MTCT la 2,5 miliarde de euro. Lucrarile de proiectare au fost incredintate companiilor Iptana SA si Search Corporation.

Reprezentantii firmei Search Corporation au solicitat sprijinul autoritatilor judetene si locale din Brasov pentru rezolvarea situatiei terenurilor pe care va fi amplasata autostrada.

Un alt proiect rutier de anvergura, derulat de autoritatile romane, este autostrada Bucuresti-Constanta. Inceput in urma cu trei ani, proiectul are ca termen de finalizare anul 2006.

Ministrul Miron Mitrea a aratat, recent, ca investitiile in infrastructura sunt limitate de plafoanele stabilite pentru imprumuturile externe si de anumiti indicatori economici, cum ar fi deficitul bugetar.

Autoritatile de la Bucuresti au afirmat, in luna august, ca doresc sa majoreze deficitul bugetar pentru anul viitor la 3,7% din PIB, fata de un nivel de 2,65% programat pentru acest an, pentru a realiza investitii in infrastructura.

Aceasta initiativa nu a primit acordul Fondului Monetar International, asfel ca tinta preliminata pentru deficitul bugetar din 2004 a fost stabilita la 3% din PIB.

Mitrea a afirmat ca Romania incearca sa deruleze un program de autostrazi mai pretentios decat s-ar parea ca isi poate permite, la o prima vedere.

Potrivit acordului incheiat de Guvern cu Fondul Monetar International, limita maxima a plafonului de indatorare publica externa a Romaniei pentru acest an este de 3,4 miliarde de dolari, nivel identic cu cel convenit pentru 2002.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *