Stiri si noutati

Romania va construi 1.200 kilometri de autostrada pana in anul 2015

Marilena Dan, Marius Guta

Integrarea europeana este ultima sansa de modernizare a retelelor noastre de transport

Romania va fi obligata sa aloce, in anii urmatori, sume de ordinul miliardelor de dolari in constructia unei retele de transport la standard european, aceasta fiind una dintre conditiile integrarii in UE. Prioritate va avea constructia de autostrazi, capitol la care tara noastra se afla in coada Europei, cu 126 km realizati. Ca urmare, Guvernul a redactat o strategie privind "realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport national si european", care este cuprinsa intr-un proiect de lege, aprobat deja de Camera Deputatilor. Realizarea acestui proiect de anvergura este prevazuta in doua etape, respectiv pana in 2015 si dupa 2015, fiind determinata de faptul ca, dupa integrarea Romaniei in UE, reteaua nationala de transport va trebui sa devina parte componenta a retelei trans-europene.

Astfel, incepand din acest an si pana in 2015, tara noastra va trebui sa construiasca sase autostrazi, in lungime totala de 1.110 km, urmand ca dupa aceasta data sa construiasca inca sase, in lungime de 1.370 km. Un prim-pas in aceasta directie va fi facut chiar in 2003, cand, in paralel cu lucrarile de executie ale Autostrazii Bucuresti-Constanta, va fi demarata constructia celei de-a doua mari autostrazi din tara, Bucuresti-Brasov, ce va fi realizata printr-un parteneriat public privat. Aceasta solutie de finantare va sta si la baza urmatoarelor proiecte, intrucat costurile de executie ale autostrazilor sunt extrem de ridicate (pana la 3 milioane USD/km la ses si pana la 8 milioane USD/km la munte), fonduri pe care bugetul de stat nu le poate asigura in intregime.

De asemenea, strategia adoptata de Guvern prevede si compatibilizarea retelei de transporturi navale, aeriene si pe calea ferata.

"Accesul nediscriminatoriu"

Data fiind amploarea proiectului, "reteaua de transport va fi realizata gradual pana in anul 2015", se precizeaza in proiectul de lege amintit. Dupa finalizare, reteaua de transport va trebui sa acopere intreg teritoriul Romaniei, astfel incat sa fie asigurata legatura regiunilor izolate si periferice cu regiunile centrale, precum si legatura "fara strangulari" intre marile centre urbane si restul tarii. In plus, trebuie sa asigure tuturor participantilor la trafic "accesul nediscriminatoriu (…) in conditii economice acceptabile (…) si sa fie proiectata si dimensionata, astfel incat sa asigure efectuarea transporturilor necesare realizarii nevoilor de aparare, pe timp de pace, in situatii de criza si pe timp de razboi". Este prevazuta si crearea unor puncte de distributie a marfurilor, amplasate in afara oraselor.

Reteaua de cai rutiere va cuprinde autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale, care ocolesc principalele centre urbane. Aceasta retea va fi astfel conceputa incat sa asigure legaturile cu alte moduri de transport si sa faciliteze traficul pe distante lungi. In ceea ce priveste drumurile "expres", acestea vor avea o lungime totala de 259 km si vor fi trei la numar: Bucuresti-Giurgiu, Timisoara-Moravita si Brasov- Sibiu.

Cai ferate de mare viteza

Reteaua de cai ferate va fi astfel structurata, incat sa permita interconectarea cu celelalte retele de transport si sa permita accesul la retelele de cai ferate internationale. Caile ferate vor fi impartite in doua categorii: de mare viteza si conventionale. Reteaua feroviara de mare viteza va fi realizata dupa anul 2015, in acord cu tarile vecine. Reteaua va fi executata in doua etape: modernizarea actualelor linii si echiparea lor pentru viteze de pana la 200 km/h si construirea unor linii speciale pe care sa se poata circula cu peste 250 km/h.

Transport combinat

Obligatiile internationale ale Romaniei, mai ales cele fata de UE, prevad si realizarea unei retele de transport combinat. Aceasta cuprinde caile ferate, caile navigabile interioare, rutele maritime, care, impreuna, permit transportul de marfuri pe distanta lunga. Strategia are in vedere constructia sau dezvoltarea de terminale pentru transporturi interioare, "inclusiv dotarea acestora cu echipamente de transbordare fixe sau mobile", care sa permita transferul containerelor cu marfuri intre transportul maritim, feroviar sau rutier.

Parteneriat public-privat

Complexitatea acestui proiect, mai ales din punct de vedere financiar, dar si tehnic, impune realizarea lui "pe bucati". Ca urmare, acesta precizeaza ca, "in conformitate cu cerintele comunitare pe care Romania trebuie sa le transpuna in legislatia nationala, va fi necesar ca, la fiecare doi ani, Guvernul sa prezinte Parlamentului un raport privind aplicarea prezentei legi". Finantarea tuturor proiectelor prezentate se va asigura de la bugetul de stat, din credite externe, imprumuturi nerambursabile si fonduri private, pentru acest lucru fiind prevazuta in mod explicit dezvoltarea parteneriatului public-privat.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *