Stiri si noutati

Romtelecom a prejudiciat statul cu peste 77 miliarde de lei

Carmen Neacsu

Autoritatile statului au descoperit noi nereguli la operatorul national de telefonie fixa

Un control efectuat de Garda Financiara la Societatea Nationala de Telecomunicatii Romtelecom SA, pe tema relatiei comerciale dintre aceasta si Ar-Thema International SRL, a determinat calcularea unui prejudiciu de peste 77 miliarde de lei, adus bugetului de stat de principalul operator de telefonie fixa din Romania. Din aceasta suma, calculata de comisarii Garzii Financiare pentru perioada 1998-2001, 13,09 miliarde lei reprezinta diferenta de TVA de plata, 21, 2 miliarde lei impozitul pe profit si 43,46 miliarde lei majorari de intarziere. Dosarul a fost inaintat Parchetului, unde cercetarile continua.

0,085 dolari pentru fiecare abonat

Contractul-cadru de prestari servicii intre Romtelecom si SC Ar-Thema International s-a parafat in luna mai 1998, avand ca obiect corectarea si prepaginarea de catre prestatorul de servicii (Ar-Thema International) a bazei de date necesare tiparirii cartilor de telefon cu care lucreaza Romtelecom pentru Directiile de telecomunicatii teritoriale, sub forma listei abonatilor, pe suport magnetic. "Capitolul patru din contract se refera la pretul prestarilor si modalitatile de plata, articolul 41 precizand ca pretul este cel din Anexa numarul 1, respectiv 0,082 dolari /abonat, platibil in lei la cursul BNR la data emiterii facturii fiscale.

Printr-un act aditional (nr. 1) la contractul-cadru de prestari servicii se modifica unele prevederi ale contractului, introducandu-se la obiectul acestuia un nou articol prin care se prevede ca prestatorul va "asigura pentru Romtelecom intretinerea-completarea si reactualizarea lunara a bazelor de date la toate directiile de telecomunicatii teritoriale" si furnizarea, la cerere, a unor corectii a bazelor de date in regim de urgenta, precum si transpunerea bazelor de date in fisier-text pentru judetele solicitate la tiparire", se arata in nota de control a Garzii Financiare.

Acelasi document al Garzii Financiare arata ca durata contractului a fost prelungita de la 1 iunie 1999 pana la 31 decembrie 2002, cu posibilitatea extinderii acestuia. De asemenea, actul aditional a fost modificat prin adaugarea unui nou articol (4.4), care mentioneaza ca "valoarea contractului este determinata de numarul de abonati pentru care se prelucreaza informatia".

Contractul, derulat in etape

Derularea activitatii de corectare si prepaginare a bazei de date necesare tiparirii cartilor de telefon s-a desfasurat in mai multe etape, prima faza fiind incheiata pana la finele lunii martie 1999, "in conditiile in care toate Directiile de telecomunicatii teritoriale au transmis pana la aceasta data cel putin o data spre prelucrare fisierul de abonati", SC Ar-Thema International efectuand o prelucrare a intregii baze de date transmise. Faza a doua a contractului s-a derulat din aprilie 1999-septembrie 2000, firma Ar-Thema primind lunar bazele de date si efectuand in continuare, lunar, prelucrari pentru abonatii transmisi de catre Directiile de telecomunicatii teritoriale (DTc). Comisarii Garzii spun ca, in aceasta etapa, numarul de prelucrari facturate "este de regula acelasi cu fisierul de abonati transmis de DTc". Avand in vedere fluxul de productie stabilit cu privire la modul de prelucrare a bazelor de date descris anterior, Garda Financiara a concluzionat ca, initial, pentru efectuarea corectiilor, SC Ar-Thema International a prelucrat intreaga baza de date primita de la DTc, la nivelul fisierelor de abonati transmisi de fiecare directie din subordinea Romtelecom. Dupa prelucrarea bazei de date, Ar-Thema a trimis spre corectare erorile gasite catre DTc. Ulterior, dupa efectuarea corectiilor la nivelul DTc-urilor, Ar-Thema efectueaza, pentru baza de date primita, operatii de completare si actualizare a bazei de date, fisiere de abonati (suferind o prelucrare si o corectie integrala cand au fost transmise pentru prima data). "In sustinerea celor de mai sus, mentionam ca incepand cu decembrie 2000, urmare adresei 205103/838/05.11.2000 a conducerii Romtelecom (anexa nr 6) s-a stabilit ca fiecare DTc sa transmita numai modificarile din fisierul de abonati catre SC Ar Thema International, situatie in care prestatorul efectueaza in aceste conditii o completare si reactualizare lunara a bazei de date", se mentioneaza in raportul citat. Totodata, se mai arata ca, deoarece Romtelecom nu a asigurat volumul minim de prelucrare de 150.000 de abonati (modificari in fisiere de abonati), Ar-Thema a facturat contravaloarea prelucrarii a 150.000 de abonati pe luna, situatie prevazuta in Actul aditional nr. 2. Daca facturarea, in prima faza a contractului, a serviciului de prelucrare a numarului total de abonati de catre fiecare DTc se justifica si se incadreaza in prevederile contractuale, in etapa a doua, facturarea si acceptarea de beneficiar a numarului total de abonati transmise si nu numai ale modificarilor aparute ulterior primei corectari "nu se bazeaza pe o prestare de servicii reala si nu se incadreaza in prevederile contractuale". Acest fapt a fost sesizat chiar si de Romtelecom, care a transmis spre prelucrare, din noiembrie 2000, numai modificarile din fisierul de date al abonatilor catre Ar-Thema.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *