Autoritatile statului negociaza cu Daewoo Motor rascumpararea pachetului de 51% din actiunile pe care partea coreeana le detine la fabrica de automobile Daewoo Automobile Romania, a declarat, ieri, Codrut Seres, ministrul economiei si comertului. Acesta a mai spus ca, potrivit reprezentantilor lichidatorului uzinei, KPMG, valoarea intregii fabrici de automobile este de aproximativ 70 milioane de euro. Pe baza acestei evaluari, partea romana a facut o oferta pentru pachetul majoritar al societatii craiovene de 45 milioane de euro.
Ministrul economiei sustine ca nu este o valoare mica. "Trebuie privita ca o societate in lichidare", a precizat Seres. Initial, statul roman a propus suma de 35 milioane de euro, insa coreenii nu au fost de acord. Pentru oferta de 45 milioane de euro nu s-a primit, inca, nici un raspuns. Cat priveste datoriile, Daewoo ar avea de platit 300 milioane de euro catre o filiera din Marea Britanie, a mai spus Codrut Seres. Potrivit acestuia, statul vrea sa rascumpere actiunile Daewoo Craiova pentru a nu lasa loc vreunui investitor care sa preia pachetul majoritar cu scopul de a schimba obiectul de activitate al fabricii. "La Daewoo nu vrem sa ne intalnim cu un investitor care sa foloseasca fabrica pe post de depozit. In momentul in care esti in lichidare, vrei sa vinzi cu orice pret", a afirmat ministrul economiei.
Sunt firme interesate de fabrica de la Craiova
Dupa ce va redeveni proprietar, statul va negocia cu investitori strategici, renumiti in productia de automobile, in vederea revinderii actiunilor. Deja au inceput sa apara firme care tatoneaza terenul si care au purtat discutii cu partea romana, a afirmat Seres. Noul cumparator va avea obligatia de a pastra intr-o prima faza 20-30% din capacitatea de productie a fabricii, iar intr-un an, maximum doi, sa introduca pe piata o marca noua de automobile. In octombrie expira licenta Daewoo si in aceste conditii, statul va lasa un investitor interesat sa tina ocupata 20-30% din capacitatea de productie, pe partea de piese de schimb, inainte de a fi perfectate documentele de vanzare-cumparare, a spus Seres.
Acesta a tinut sa precizeze ca nu se vor purta negocieri cu nici un investitor, pana nu va fi rascumparat pachetul majoritar. In acest moment, statul roman are drept de preferinta la achizitionarea actiunilor de la coreeni.
OPSPI trebuie sa angajeze un consultant
Guvernul a aprobat recent o ordonanta de urgenta care da dreptul Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) sa angajeze, pe baza de contract, o societate civila profesionala de avocati din Romania specializata in tranzactii comerciale internationale sau o firma de consultanta specializata in tranzactii economico-financiare recunoscuta pe plan international. Este posibil de asemenea, ca OPSPI sa angajeze si firme de avocatura straine, pentru expertiza juridica la nivel international in rezolvarea situatiei de la Daewoo Automobile Romania.
Tot OPSPI este mandatat sa poarte negocierile cu partea coreeana.
Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si grupul sud-coreean Daewoo. Societatea craioveana are o intelegere cu General Motors Daewoo Auto and Tehnology, care a preluat, in septembrie 2002, o parte din activele Daewoo Motor sa aiba licenta pana in octombrie. Daewoo Motor detine un pachet de 51% din actiunile Daewoo Automobile Romania.
Diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, societate la care statul roman controleaza 72,4% din actiuni.
Have something to add? Share it in the comments.