Stiri si noutati

Termoelectrica, in impas

La sase luni de la anuntul facut de Ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, privind realizarea unui plan de reorganizare judiciara a societatii Termoelectrica, situatia financiara precara a produca torului de energie electrica si termica e departe de a fi solutionata. Mai clar spus, variantele identificate de catre consultantul desemnat, casa de avocatura Musat&Asociatii, nu aduc decit o rezolvare partiala a situatiei arieratelor producatorului de energie. |n acelasi timp, variantele de reorganizare conturate pina la acest moment nu aduc nici o garantie – chiar in situatia ipotetica in care peste noapte i s-ar sterge toate datoriile – ca Termoelectrica in actuala structura de productie va putea sa functioneze in conditii de rentabilitate, pe o piata concurentiala. Ce e drept, problema nu e deloc simpla daca avem in vedere ca este vorba de datorii de circa 44.000 miliarde de lei vechi, acumulate de Termoelectrica in decurs de peste zece ani. Asa cum spunea Codrut Seres: „Termoelectrica deconteaza acum factura pe 15 ani de implicare a politicului in activitatea companiei”.

AMENINTAREA BLOCARII CONTURILOR // Solutionarea situatiei financiare a societatii Termoelectrica este cu atit mai presanta, cu cit pe data de 9 mai expira termenul pe care ANAF l-a acordat produca- torului pentru rezolvarea problemei datoriilor istorice. Amintim ca la sfirsitul lunii octombrie a anului trecut, presedintele ANAF, Sebastian Bodu, a anuntat inceperea procedurilor de executare silita a societatii Termoelectrica, pentru o datorie de 2.500 miliarde lei vechi. Ulterior s-a revenit asupra deciziei, stabilindu-se, printr-o modificare a Codului de procedura fiscala, aprobata de Executiv, posibilitatea ca ANAF sa suspende procedura de executare silita, cu conditia ca datornicul sa cedeze alte bunuri pentru sechestrare sau sa garanteze suma datorata. Una din variantele pe care ministrul economiei le-a avansat in urma analizei efectuate de consultant este darea in plata catre Ministerul Finantelor Publice (MFP) a unor termocentrale, in contul datoriilor pe care le are Termoelectrica. Practic, aceasta solutie presupune stingerea datoriei societatii prin preluarea de catre MFP a actiunilor filialelor aflate in portofoliul Termoelectrica. Apoi, MFP ar urma sa dea in gestiune MEC aceste participatii in vederea privatizarii. Solutia ar fi foarte buna numai ca nu ar rezolva integral problema datoriilor. Si asta pentru ca din totalul de 44.000 miliarde lei vechi doar circa 24.000 miliarde de lei reprezinta datorii certe si exigibile ce pot fi stinse. Restul, reprezinta arierate ale producatorului de energie catre furnizorii de stat si privati, precum si ratele pentru creditele angajate de societate, ce urmeaza a fi rambursate pina in 2015-2016. Pentru aceste datorii nu s-a gasit inca nici o rezolvare. Din evaluarile de pina acum, actiunile celor trei filiale cu personalitate juridica din structura societatii, SC Electrocentrale Deva, SC Electrocentrale Galati si SC Electrocentrale Bucuresti (mai putin CTE Iernut) reprezinta circa 23.500 miliarde lei vechi. Ceea ce inseamna ca pentru stingerea datoriei, MFP ar urma sa devina actionar 100% la cele trei filiale, pentru ca apoi acestea sa fie trecute la MEC, in vederea privatizarii. Schema ar fi foarte buna, pentru ca filialele de producere a energiei s-ar intoarce fara datorii de unde au plecat, numai ca nu rezolva in totalitate problema.

AJUTOR DE STAT PENTRU PRESTAREA SERVICIULUI DE INTERES GENERAL // O alta varianta ar fi acordarea unui ajutor de stat producatorului de energie, avind in vedere ca datoriile au fost facute pentru furnizarea unui serviciu de interes economic general. |n acelasi timp filialele ELCEN, Galati si Deva, ar urma sa fie trecute direct in subordinea MEC pentru a fi operate ca structuri independente pe piata energiei electrice si termice. Conform HG nr.26/2003, serviciul de interes economic general reprezinta acel serviciu prestat in conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu. Or, cea mai mare parte a pierderilor inregistrate de Termoelectrica reprezinta o consecinta a functionarii intr-un sistem reglementat in care atit cantitatea livrata, cit si pretul au fost fixate de autoritatile de reglementare. Preturile de preluare a energiei electrice si termice s-au situat sub costurile de productie si, desi acumula pierderi, societatea a fost obligata sa functioneze in aceste conditii, avind un rol prioritar in asigurarea securitatii Sistemului Energetic National (SEN) si in furnizarea de caldura. Astfel, in perioada 1999-2004, din diferenta intre costurile reale de producere si preturile reglementate la care a vindut energia, societatea a acumulat pierderi de aproximativ 13.600 miliarde lei vechi pentru energia termica si circa 2.670 miliarde lei vechi pentru energia electrica.

CAPACITATI TERMO SI HIDRO LA UN LOC // Prin procese de reorganizare succesive derulate in perioada 2000- 2004, societatea Termoelectrica a ajuns la o structura formata din trei filiale cu personalitate juridica – SC Electrocentrale Bucuresti (ELCEN), SC Electrocentrale Deva, SC Electrocentrale Galati – patru sucursale de producere a energiei respectiv CET Braila, Borzesti, Doicesti si Paroseni si douasprezece fililale cu personalitate juridica de reparatii si mentenanta (Termoserv-uri). |n aceste conditii este evident ca functionarea societat ii, sau mai bine zis a capacitatilor de productie aflate in structura acesteia, este vitala pentru sistemul energetic national. Din pacate, solutiile privind stingerea unei parti din datoriile acumulate de producatorul de energie nu duc la o rezolvare de fond a problemei functionarii acestuia. Pentru ca si daca i s-ar sterge toate datoriile, este putin probabil ca Termoelectrica ar putea sa functioneze fara sa acumuleze pierderi. Costurile de producere a energiei in aceste capacitati sint cele mai ridicate si chiar daca preturile de vinzare ar acoperi aceste costuri exista riscul cresterii creantelor catre populatie si reluarii caruselului pierderilor. Simpla trecere a filialelor in subordinea directa a MEC nu va aduce nici o schimbare daca nu va fi dublata de masuri care sa asigure un pret competitiv de vinzare a energiei electrice si termice pe piata. Acest lucru s-ar putea realiza cel mai probabil prin regruparea in cadrul unor companii a capacitatilor termo cu cele hidro, asa cum de altfel a si anuntat Codrut Seres. Nici sub acest aspect lucrurile nu sint clare, mai ales ca asa cum s-a stabilit prin HG de aprobare a Programului de Termoficare 2006-2009, ca pina la 30 iunie 2006, capacitatile in cogenerare aflate in subordinea MEC trebuie sa fie transferate subordinea Consiliilor Locale.

Sursa:Prezent

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *