Stiri si noutati

?Tractorul? risca lichidarea, pentru ca nu poate fi privatizata in termenul dorit de FMI

Claudia Botezatu

Consortiul international SameDeutz-Fahr Group, unul dintre cei mai mari producatori de utilaje agricole din lume, si-a manifestat intentia de a participa la privatizarea Tractorul Brasov, ne-a declarat Gheorghe Apostu, liderul Uniunii Sindicale Tractorul. Acesta sustine ca asociatia salariatilor de la Tractorul a depus deja la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului o scrisoare de intentie in numele consortiului. SameDeutz-Fahr Group este proprietarul marcilor de tractoare Same, Lamborghini, Hurlimann si Deutz-Fahr, acestea fiind fabricate in Germania, Italia, Polonia si India.

Dupa cum a anuntat si presedintele AVAS, Gabriel Zbarcea, societatea nu duce lipsa de "pretendenti", insa exista o problema legata de timp. In negocierile cu FMI, autoritatile romane si-au asumat obligatia ca pana pe 30 iunie sa privatizeze Tractorul. In cazul in care nu este vanduta, Guvernul este nevoit sa o lichideze. Chiar si in conditiile in care este presat de timp, Executivul a aprobat abia saptamana trecuta o ordonanta de urgenta prin care mandateaza AVAS sa vanda pachetul de actiuni de la Tractorul, prin negociere, catre un investitor strategic. Fara acest act normativ, privatizarea nu a putut fi demarata. "Proiectul de act normativ este intocmit de mult timp. Guvernul este cel care a hotarat cand sa fie aprobat", ne-au declarat surse din AVAS. Mentionam ca privatizarea societatii a fost reglementata initial printr-o ordonanta care stabilea ca pachetul de actiuni sa fie vandut firmei italiene Landini. Anul trecut, in toamna, Landini a renuntat la preluarea fabricii, fara explicatii. De atunci si pana saptamana trecuta nu a fost intreprins nimic in vederea privatizarii.

Vor fi pastrate conditiile negociate cu Landini

"Din punct de vedere tehnic, este imposibil ca societatea sa fie vanduta in doua luni. Sunt necesare cel putin 90 de zile de la anuntul privatizarii pentru depunerea ofertelor, selectarea lor si negocieri. Important este ca Executivul sa doreasca aceasta privatizare", ne-a spus Apostu. Acesta sustine ca privatizarea se poate intinde pana la mijlocul lui august, chiar septembrie. Insa conditia esentiala este ca in urma unor noi negocieri, FMI sa accepte o prelungire a termenului. "Daca sunt investitori seriosi, privatizarea ar putea dura si mai putin. Este bine ca a fost data ordonanta chiar si acum. Din momentul in care va aparea in ?Monitorul Oficial?, vor fi luate in discutie ofertele existente", ne-au precizat surse din AVAS. Acestea ne-au mai spus ca este posibil ca pentru potentialii investitori sa fie pastrate aceleasi conditii si facilitati care au fost negociate cu Landini. De asemenea, nu va fi intocmit un nou caiet de sarcini. Elementele contractului de vanzare-cumparare a actiunilor se stabilesc prin negociere si sunt supuse aprobarii Guvernului. "Acum depinde si cand va aproba Guvernul aceste elemente contractuale", ne-au mai declarat surse citate.

Precizam ca autoritatile s-au mai obligat fata de FMI sa privatizeze pana pe 30 iunie, pe langa Tractorul, si Electroputere Craiova, si Rulmentul Brasov. Pentru Electroputere Craiova, si-a manifestat interesul producatorul german Siemens, insa acesta nu vrea sa preia decat divizia de locomotive. Pentru Rulmentul nu s-a prezentat, inca, nici un investitor.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *