Stiri si noutati

Vom cheltui 154 milioane dolari pentru hartile de risc la inundatii si motopompe

Carmen Neacsu

Romania va avea harti actualizate de risc la inundatii cel mai devreme in martie 2006, moment dupa care Ministerul Mediului (MMGA) va propune modificarea conditiilor de acordare a avizelor de constructii, in special a celor din imediata vecinatate a albiilor.

Dupa seria de sase inundatii care a provocat pagube de circa 1,5 miliarde de euro si in perspectiva unei ierni foarte bogate in precipitatii, MMGA a venit ieri cu propuneri de masuri concrete pentru diminuarea efectelor unor astfel de calamitati. Astfel, autoritatile locale vor fi obligate sa se implice in rezolvarea potentialelor crize, in timp ce persoanele fizice vor fi "stimulate " sa lupte impotriva inundatiilor, vrand-nevrand. Amenzile aplicabile celor care nu se conformeaza legii vor ajunge la 30 milioane de lei vechi, in cazul persoanelor fizice, si la 80 milioane de lei, in cazul firmelor.

11.000 de constructii in zonele inundabile

"Propunem ca in zonele cele mai expuse – pe care le vom si colora cu rosu pe harti – sa interzicem ridicarea vreunei constructii. Pe masura ce riscul de inundare scade, ajungem in zona albastra, unde se poate totusi construi, insa in conditii stringente: urmeaza zona verde, unde de asemenea se poate construi, insa beneficiarul este obligat sa-si ia si el niste masuri de siguranta, precum inaltarea – intr-un anumit grad – a constructiei. Cea de-a patra zona si cea mai sigura va fi zona alb-galbena, unde practic nu exista risc de inundatii", a declarat ieri directorul Institutului National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor (INHGA), Petre Stanciu.

La randul sau, ministrul Sulfina Barbu a declarat ca va propune Executivului modificarea conditiilor de acordare a avizelor de constructii, in special a celor din zona rosie. In prezent, in zonele inundabile se afla circa 11.000 de constructii, a spus ministrul.

Directorul adjunct al Administratiei Nationale "Apele Romane" (ANAR), Ovidiu Gabor, a explicat ca acele constructii care exista in zonele "rosii" nu vor fi nici demolate, nici stramutate cu forta. "Vom interveni pentru a creste capacitatea de aparare in zonele respective, prin ridicarea de diguri si alte constructii de aparare care sa le protejeze", a explicat Gabor.

Nu exista risc zero

Propunerile MMGA de management a inundatiilor pornesc de la premisa ca nu exista practic risc zero, fapt demonstrat, potrivit directorului INHGA, de faptul ca au fost calamitate in acest an zone considerate cu un grad foarte redus de pericol. Strategia de management a riscului de inundatii va beneficia de sprijinul financiar al UE, care va aloca 2 milioane de euro pentru elaborarea documentului. O atentie importanta va fi acordata implicarii autoritatilor locale, dupa ce practica din acest an a demonstrat ca acestea nici nu stiau ce atributii si obligatii au in astfel de cazuri, dupa cum a declarat ministrul Barbu. Astfel, s-au elaborat manualele primarului si prefectului, care vor fi obligati sa actioneze in sensul prevazut de aceste documente, in caz contrar urmand sa fie sanctionati. Se va considera contraventie neincluderea masurilor de protectie civila in programele de dezvoltare economico-sociala sau in proiectele de buget, neorganizarea serviciilor de urgenta voluntare, neintocmirea planurilor de interventie sau a altor documente operative de raspuns in situatii de urgenta, neasigurarea instiintarii populatiei, s.a.

Motopompe, dupa 2006

Una din problemele constatate la inundatii, cea a gradului redus de dotare a ANAR cu mijloace de interventie, se va rezolva in timp, dupa implementarea Programului WATMAN (Water Management). MMGA va fi autorizat sa incheie un contract de achizitie externa pentru realizarea acestui program, care are ca obiective crearea unor centre de interventie la nivel de bazin hidrografic, modernizarea sistemelor de supraveghere a barajelor si a sistemului informational din domeniul gospodaririi apelor. ANAR va primi mai multe ambarcatiuni pe care sa le foloseasca pentru incercarile de a inchide bresele din diguri dinspre apa catre uscat si nu invers, asa cum s-a intamplat in acest an. "Am fost nevoiti sa construim drumuri lungi de pana la 10 km pentru a putea sa ajungem la ruptura din diguri cu utilaje terestre.

Primind aceste ambarcatiuni speciale, vom putea rezolva in timp mai scurt aceste probleme, anihiland cauza inundatiilor si nu efectele. E mult mai simplu sa reparam o spartura intr-un dig cat mai repede, decat sa stam apoi saptamani ca sa scoatem apa revarsata", a spus Gabor.

Pentru a putea face fata viiturilor, ANAR va mai primi motopompe de mica si mare putere, barci gonflabile, buldozere, baraje laterale si limitatoare si echipamente de comunicatii, la care se adauga si dotari in caz de poluari accidentale.

Vestea proasta este ca proiectul, in valoare de 154 milioane USD, va incepe sa fie implementat abia din 2006. Elaborarea hartii riscului – prima faza a proiectului, va costa 58 milioane USD.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *