Comisia Europeana a autorizat conditionat achizitionarea companiei maritime Royal P&O Nedlloyd (PONL) de AP Moller-Maersk A/S (Maersk), se arata intr-un raport al CE.
Achizitia este conditionata de cesionarea de catre firma PONL a activitatii de transport intre Europa si Africa de Sud, precum si de retragerea firmei din mai multe conferinte si consortii maritime. Comisia a ajuns la concluzia ca tranzactia nu va impiedica semnificativ concurenta efectiva in Spatiul Economic European sau pe o parte substantiala a acestuia.
Comisarul european pentru Piata interna, Charles McCreevy, responsabil cu concentrarea economica, a aratat ca cea mai mare parte a comertului mondial se desfasoara pe apa. Atunci cand transportatorul numarul unu isi intareste pozitia pe piata prin cumpararea celui de-al treilea mare concurent, trebuie sa ne asiguram ca expeditorii si consumatorii finali nu sufera pierderi. In urma investigatiei desfasurate si a angajamentelor oferite suntem convinsi ca nu se va intampla asa”.
Concentrarea economica va da nastere celei mai mari companii maritime, cu o flota de peste 800 nave pentru transportul in containere si cu o cifra de afaceri globala de aproximativ 28 miliarde dolari. AP Moller detine companiile de transport in containere Maersk si Safmarine si este, de asemenea, activa in domeniul serviciilor terminale pentru transportul in containere, remorcajului portuar, logisticii, extractiei de petrol si gaze, transportului aerian, constructiei de nave si supermarket-uri. Activitatile partilor se suprapun in principal in domeniul transportului maritim in containere si intr-o masura mai mica in domeniul serviciilor terminale pentru transportul in containere.
Investigatia Comisiei s-a concentrat pe traficul catre si dinspre Europa, pentru a determina daca cotele de piata ale partilor si legaturile create de participarea lor la mai multe consortii si conferinte maritime impreuna cu concurentii lor ar determina efecte anticoncurentiale.
Conform regulilor concurentiale europene aplicabile transportului maritim, conferintele maritime (grupari de companii maritime implicate in exploatarea serviciilor maritime) beneficiaza de imunitate antitrust acordata aproximativ acum 20 de ani. Companiile maritime grupate in consortii beneficiaza de exceptare antitrust. Dupa o investigatie de doi ani, in octombrie 2004, Comisia Europeana a emis o carte alba concluzionand ca exceptarea pentru conferintele maritime ar trebui abrogata deoarece nu contribuie la furnizarea de servicii eficiente si fiabile care sa raspunda la nevoile expeditorilor.
Aceasta concentrare economica creaza legaturi intre Maersk si conferintele si consortiile la care doar PONL este membra. Acolo unde cota de piata combinata da nastere unor ingrijorari de natura concurentiala, Comisia a conditionat autorizarea operatiunii de retragerea PONL din acele conferinte si consortii, pentru a rupe legaturile care leaga concurentii.
Have something to add? Share it in the comments.