Stiri si noutati

General Motors renunta la Daewoo Craiova

General Motors Daewoo s-a retras din cursa pentru achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova, dar ramane interesat sa cumpere motoarele produse aici, a anuntat ieri directorul executiv al fimei mixte americano-coreene, Nick Reilly. Compania GM Daewoo nu are nevoie de uzinele de la Craiova, a declarat Reilly, fara sa dea detalii asupra motivelor pentru care achizitia nu mai prezinta interes. El a precizat, totusi, ca GM Daewoo nu vrea sa renunte definitiv la colaborarea cu craiovenii, discutand cu Ford si Renault, celelalte candidate pentru fosta uzina Daewoo, posibilitatea de a continua sa cumpere motoare de la Craiova. Reilly a aratat ca GM Daewoo doreste sa cumpere in continuare, anual, 60.000-70.000 de motoare produse la uzina din Romania, pentru ca apoi sa majoreze cantitatea la 100.000 de unitati. „Principalul nostru interes este sa asiguram livrarea de motoare“, a declarat Reilly, „Financial Times“. GM doreste ca Guvernul roman sa asigure ca investitorul care va prelua unitatea de productie va mentine livrarile catre Coreea de Sud.
Pentru aceasta, americanii vor sa investeasca sume de ordinul catorva zeci de milioane dolari in in capacitatea de productie aditionala. Reilly a mai aratat ca GM este interesat sa investeasca in modernizarea capacitatilor de productie pentru motoare pe benzina de 1,4 litri si 1,6 litri la Craiova.
In octombrie, reprezentantii de marca ai GM Daewoo au venit in Romania si au declarat, intr-o conferinta de presa, ca poarta negocieri cu guvernul roman pentru preluarea uzinei de la Craiova.
„S-ar putea ca retragerea din cursa sa fie legata de problemele pe care General Motors le are la nivel macro, la nivel international. Probleme financiare. Sa nu uitam ca avem de-a face cu o companie pe care nu putini analisti o socotesc a fi o investitie riscanta si o companie care flirteaza cu falimentul de la o luna la alta“, a declarat, pentru BBC, analistul economic Andrei Postelnicu.
„General Motors nu a avut intentia de la inceput de a veni in Romania. Inca de la inceputul anului trecut, cand au importat produsele lor sub marca Chevrolet in Romania era clar ca nu vor sa vina aici. Chiar presedintele General Motors, intr-un interviu pe care i l-am luat, a fost categoric, decalarand ca nu are intentia de a investi in Romania“, ne-a declarat analistul pietei auto, Mihai Heinmann. El spune ca doar in urma insistentelor guvernului roman au venit cei de la General Motors Daewoo in Romania.
Investitii care nu sunt sigure
Principala destinatie a exporturilor uzinei din Craiova este Coreea de Sud, ne-au declarat reprezentantii acesteia. „ Exportam motoare, cutii de viteze, in numar chiar mai mare decat motoare, arbori cotiti, chiulase. Aceste componente merg la uzinele din Polonia, Ucraina, Uzbekistan, Egipt, care au apartinut fostului Daewoo, si cu care GM Daewoo are relatii comerciale.
O parte din componente le livram insa direct acestor uzine“ ne spune Valeriu Garlea, director de PR la uzina, Daewoo din Craiova. Este vorba de motoare pentru vechile modele Daewoo, care nu mai sunt produse in Coreea. „Daca GM Daewoo dorea sa foloseasca uzina de la Craiova pentur motoare nu mai construia una, recent. in Coreea pentru versiunile Diesel. Iar pe de alta parte, motoarele pentru noile modele GM Daewoo sunt fabricate tot in Coreea“, spune Heinmann. Analistii pietei auto sunt sceptici ca viitorul cumparator al Daewoo va mentine fabricarea motoarelor pentru Daewoo. Daca vine Ford, investitia ar putea fi blocata de dificultatile legate de incheierea unui acord intre GM si Ford. Cei de la Renault au pentru extinderea productiei de Logan doua variante: sa construiasca hale noi la Mioveni sau sa retehnologizeze uzina de la Craiova. In acest din urma caz, nu au cum sa mai pastreze liniile de productie pentru motoarele Daewoo.
Finalizarea negocierilor, amanata
Desi saptamanal, de vreo luna incoace, ministrul economiei si comertului, Codrut Seres, anunta finalizarea negocierilor cu coreenii de la Daewoo, acest lucru nu se intampla.
Exportul acestor componente care aduce banii fabricii craiovene este si unul din motivele pentru care cei de la fostul Daewoo nu vor sa incheie acordul de nationalizare cu statul roman. „Coreenii sunt interesati sa stoarca cat mai mult din fabrica craioveana“, ne spune analistul auto, Dan Vardie. „Coreenii de la Daewoo au cerut un pret mare pentru uzina din Craiova. De aceea, cei de la GM Daewoo s-au infuriat si nu au mai vrut sa discute cu ei despre uzina craioveana“, spune Heinmann. Potrivit ultimelor informatii de la autoritatile romane, finalizarea negocierilor va avea loc pana la sfarsitul acestei luni, dupa ce partea coreeana a solicitat o amanare. Aceasta in conditiile in care, la inceputul lunii acesteia se incheie acordul prin care GM Daewoo permite fabricarea de autoturisme Daewoo in Romania. Analistii auto cred in prelungirea licentiei, in conditiile in care compania coreeana are nevoie de produse ale uzinei craiovene. Licenta ar putea fi prelungita si dincolo de o eventuala nationalizare a uzinei craiovene. Nationalizare care ar trebui sa vina cat mai repede. „Cei de la Renault/Nissan au anuntat ca pana in martie se vor hotari daca vor uzina din Craiova“, spune analistul auto Mihai Heinmann. (A.N.)

Adrian Nuta
Sursa: Averea

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *