Susanele.ro

Preturile materialelor de constructii la un an de la intrarea Poloniei in UE

Vanzarile au scazut, s-a dezvoltat piata neagra si preturile au crescut cu 5-15 la suta – asa se rezuma situatia in domeniul constructiilor din Polonia, la un an de la aderarea tarii la Uniunea Europeana, relateaza Gazeta Wyborcza, preluata de Rompres.

Suntem in recesiune – afirma in cor producatorii si distribuitorii de materiale de constructie. Cererea pentru marfurile lor a scazut cu o treime de la inceputul anului. Cine este vinovatul? TVA, care odata cu arborarea deasupra Palatului Prezidential a steagului cu stele, a crescut de la 7 la 22 la suta.

Chiar inaintea intrarii Poloniei in UE, piata materialelor a fost cuprinsa de nebunie. Temandu-se de cresterea TVA-ului, consumatorii au dat navala in magazine, cumparand orice le cadea in mana, pentru a-si face rezerve.

In lunile martie si aprilie 2004, am castigat un sfert din volumul vanzarilor anual – spune Miroslaw Lubarski, de la Grupul PBS, care controleaza 15 la suta din piata comertului cu materiale de constructii. In mod normal, in aceste luni obtinem doar maxim 10 la suta, a precizat el.

Dupa 1 mai 2004, preturile la majoritatea materialelor au crescut cu 5-15 la suta. Vanzarile, in schimb, au scazut. Mai intai cu zece, apoi cu cateva zeci de procente. O parte dintre clienti au renuntat pur si simplu la planurile de constructie si renovare. Mijloacele financiare ramase le-au cheltuit pe automobile second-hand sau le-au bagat la bursa.

Care este efectul? Majoritatea micilor producatori au astazi probleme financiare. Pentru a se mentine la suprafata, comercializeaza materialele la negru. ”Vanzand marfa fara TVA si impozitul pe venit, sunt in stare sa ofere un pret cu 30 la suta mai mic decat concurenta legala”, afirma Lubaski. Este usor sa cumperi asa ferestre, usi, materiale destinate ridicarii peretilor sau produse chimice folosite in constructii.

Marile firme se protejeaza altfel in fata recesiunii. Pentru a-si pastra pozitia pe piata, ele vand in principal produse din asa numitul segment economic. Ele sunt de o calitatea mai slaba, dar ieftine.

Altii isi incearca norocul in strainatate. ”Exportul firmei noastre in Rusia a crescut anul trecut cu aproape 20 la suta”, se bucura Ewa Pira, director pe probleme de piata al Grupului Atlas. Intr-o situatie asemanatoare se afla producatorii de placi ceramice, Grupul Paradyz, cel de usi, Forte, sau cel de ferestre, Fakro.

Centrele en-gros propun in schimb clientilor serviciile propriilor echipe de constructii sau asa numitele firme contractuale. Acest fel de vanzare (material plus servicii) este supus unui impozit special, de sapte la suta.

Ce va fi de acum incolo? In opinia acestei branse, nimic special. Preturile nu vor scadea, iar cresterea profitului in randul investitorilor individuali poate fi provocata doar de renuntarea la reduceri pentru renovari, deja anuntata. ”Trebuie sa asteptam pana cand societatea se va imbogati”, spune Pira.

 

Excedentul comercial al Chinei a scazut usor, la 4,6 miliarde de dolari, in aprilie

Shanghai, 16 mai (Rompres) – Excedentul comercial al Chinei a scazut usor la 4,6 miliarde de dolari (3,6 miliarde de euro), in aprilie, chiar daca exporturile s-au majorat anual cu 32 procente, ajungand la 62,16 miliarde de dolari (49 miliarde de euro), informeaza AP.

Valoarea importurilor a crescut cu 16,2 procente, in ritm anual, ajungand in aprilie la 57,56 miliarde de dolari (49 miliarde de euro).

In luna martie, excedentul comercial a fost de 5,7 miliarde de dolari (4,5 miliarde de euro). Pentru primele patru luni, excedentul comercial al Chinei a totalizat 21,2 miliarde de dolari (16,8 miliarde de euro), valoarea exporturilor cifrandu-se la 218,05 miliarde de dolari (173 miliarde de euro), in timp ce importurile au fost de 196,87 miliarde de dolari (156 miliarde de euro), in aceasta perioada.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *