Romania este in acest an surpriza placuta a Europei de Est pentru producatorii de automobile, explozia vanzarilor pe piata autohtona luand prin surprindere si pe cei mai optimisti analisti, in timp ce in alte state din regiune, dupa intrarea anul trecut in Uniunea Europeana, vanzarile au stagnat sau chiar au inregistrat un recul, cum a fost cazul Poloniei.
Porsche Romania, importatorul Skoda, a revizuit din nou, in crestere, obiectivul de vanzari pentru anul in curs, estimand un volum de vanzari de 14.000 de automobile, a declarat pentru Rompres directorul pentru marca Skoda in cadrul companiei, Alin Tapalaga.
Initial, obiectivul de vanzari a fost de 8.000 de unitati si in aprilie a fost revizuit in crestere, la 9.000 – 9.500 de unitati.
Anul trecut, oficiali din conducerea producatorului ceh de automobile au vizitat Romania, pentru a se informa asupra retelei de distributie a marcii, anuntand atunci ca Skoda si-a propus sa ajunga la vanzari de 10.000 de vehicule pe an pe piata romaneasca, obiectiv de vanzari care i-a ingrijorat la acel moment pe managerii romani.
Lubomir Kopecky, responsabil pentru Europa Centrala si de Est al companiei Skoda, aprecia cu acea ocazie ca este posibil ca obiectivul sa fie atins in decurs de doi ani (in 2006 – n.r.) si ca dezvoltarea pietei auto romanesti va permite indeplinirea acestui "obiectiv ambitios".
La numai un an dupa aceasta vizita a conducerii companiei Skoda, responsabilii din Romania pot sta insa linistiti, anuntand noi obiective de vanzari care "sfideaza" orice prognoze anterioare, considera surse din piata auto.
Potrivit lui Alin Tapalaga, pe langa tendinta generala de crestere a pietei romanesti, evolutia monedei unice europene, cresterea puterii de cumparare a romanilor, o alta cauza care a determinat evolutia pozitiva a vanzarilor pentru marca Skoda a fost "miscarea inspirata" a producatorului ceh de a mentine in productie vechea generatie a popularului model Skoda Octavia, denumit acum Octavia Tour.
In Romania au fost vandute, in iulie, 560 de autoturisme Octavia Tour, a precizat Tapalaga. Teoretic, daca importatorul ar fi comercializat numai acest model din gama Skoda ar fi ocupat lejer un loc in Top10 pe piata de import.
Octavia Tour concureaza in prezent cu Volkswagen Bora (model aflat pe "ultima suta de metri", care va fi inlocuit cu o noua generatie) si cu Opel Astra Classic (vechea generatie Astra). Noua generatie Skoda Octavia este comercializata in paralel cu vechiul model, foarte popular pe piata romaneasca, pe care producatorul ceh l-ar putea mentine in productie cinci ani de zile.
De la inceputul anului, Skoda a inregistrat un ritm de crestere a vanzarilor de 100 la suta, iar cota de piata s-a majorat de la 5,1 la suta la 6,3 la suta, a aratat Tapalaga.
Anul trecut, investitiile in reteaua de distributie Skoda in Romania s-au situat la 18 milioane de euro, in vederea alinierii la standardele producatorului ceh, iar in 2005 se vor situa la 18-19 milioane de euro. De altfel, Romania are cea mai buna retea de dealeri Skoda din lume, in ceea ce priveste alinierea la noile standarde si conceptul de distributie si promovare ale producatorului ceh, depasind in aceasta privinta chiar "tara-mama" a autoturismelor Skoda.
Cehii se pot lauda insa ca au 300 de dealeri, in timp ce in Romania exista numai 25. Aceasta situatie il face pe directorul pentru marca Skoda din cadrul importatorului sa afirme ca in Romania "mai este loc" pentru afaceri in domeniul auto si sa fie optimist pentru evolutia vanzarilor in anii urmatorii.
"Pentru 2006 ne propunem mentinerea volumului actual de vanzari, iar in 2007 va fi iarasi bine", a spus Tapalaga. Dupa intrarea in UE, Polonia a inregistrat un recul al vanzarilor de automobile noi, fiind asaltata de autoturisme second-hand din vechile state membre, insa in Romania anul 2007 este pus tot mai des sub semnul intrebarii ca data a aderarii.
?i Romania ar putea fi asaltata de autoturisme de ocazie dupa intrarea in UE, ceea ce ar afecta vanzarile de automobile noi, insa Skoda este "pregatita" – va lansa noi modele. Potrivit lui Tapalaga va fi lansata noua Fabia, precum si nu mai putin de cinci variante care au la baza modelul Roomster – clasic, pickup, lifestyle, tot-teren si sport.
Have something to add? Share it in the comments.