Stiri si noutati

Sicomed si Ozone isi provoaca dureri de cap si de stomac

Pe piata medicamentelor fara prescriptie se afla in plina desfasurare un razboi intre Sicomed si Ozone Laboratories Romania, miza fiind castigarea unei cote cat mai mari din aceasta piata pentru Ozone sau mentinerea cotei de vanzari pentru Sicomed, la antinevralgii-antinevrin, dicarbocalm si dicarb sau algocalmin si algozone. Pana acum, primele doua batalii au fost castigate de Sicomed, care a obtinut in instanta o ordonanta presedintiala prin care Ozone a fost obligata sa opreasca productia pentru antinevrin si dicarb si, de asemenea, sa retraga din farmacii cele doua produse, dar a pierdut runda in ce priveste producerea si comercializarea de catre Ozone a medicamentului algozone, instanta de judecata respingand cererea Sicomed.

Pe piata medicamentelor fara prescriptie medicala din Romania, nu s-a intamplat nimic deosebit pana la jumatatea acestui an cand, dintr-o data, a rabufnit in fata opiniei publice valvataia focului ce ardea mocnit in curtea a doi dintre cei mai importanti producatori autohtoni de medicamente. Sicomed, unul dintre cei mai mari producatori, a acuzat public compania Ozone, cel mai nou jucator intrat pe piata, ca se foloseste de notorietatea a trei produse Sicomed – algocalmin, antinevralgic si dicarbocalm – pentru a-si promova propriile produse, comercializate sub denumiri similare cu cele ale Sicomed, respectiv algozone, antinevralgii-antinevrin si dicarb. Pentru Sicomed, intrarea pe piata a companiei Ozone cu cele trei produse inseamna aparitia unei concurente neloiale, cu atat mai mult cu cat Ozone comercializeaza cele trei produse la preturi incomparabil mai mici. “Marcile reprezinta una dintre cele mai importante valori ale unei companii, iar competitia neloiala in aceasta directie poate avea consecinte negative directe asupra dezvoltarii organizatiei”, considera Klaas Postema, directorul general Sicomed. Postema spune ca “prejudiciul este cu atat mai mare cu cat, in cazul de fata, sunt afectate doua dintre cele mai importante produse din portofoliul Sicomed, cu o notorietate extrem de puternica pe piata romaneasca: antinevralgic si dicarbocalm”.

In consecinta, Sicomed a hotarat sa mute conflictul cu Ozone din paginile ziarelor in instanta, solicitand Tribunalului Municipiului Bucuresti (TMB) sa oblige compania Ozone sa nu mai produca cele trei medicamente sub denumirea de algozone, antinevralgii-antinevrin si dicarb, precum si retragerea de pe piata a stocurilor livrate. In urma demersurilor, Tribunalul Bucuresti a admis cererea facuta de Sicomed, dar doar pentru doua dintre cele trei trei produse: antinevralgii-antinevrin si dicarb, si a respins pretentia Sicomed pentru medicamentul algozone. Drept urmare, TMB, Sectia V civila, a emis doua ordonante presedintiale prin care a obligat companiile Ozone Laboratories, Ozone Laboratories Limited si Fabiol (producatorul roman care face cele doua produse sub marca Ozone) sa inceteze temporar fabricarea si comercializarea medicamentelor sub denumirea antinevrlagii-antinverin si dicarb. Conform hotararii instantei, companiile mentionate au fost obligate sa retraga de pe piata produsele purtand aceste denumiri. “In plus, Sicomed deruleaza toate demersurile legale necesare obtinerii unei decizii finale a instantelor de judecata care sa interzica definitiv producerea si comercializarea medicamentelor sub aceste denumiri”, a subliniat Klaas Postema, declaratie care arata, de altfel, directia pe care o va urma in conflict Sicomed.

Ozone acuza Sicomed de practici monopoliste

Fireste, compania Ozone are un punct de vedere total diferit de cel al Sicomed. Directorul general al Ozone Laboratories, Dan Schiopu, recunoaste litigiul existent cu Sicomed, dar crede ca este regretabil ca s-a ajuns la aceasta situatie. “Ozone este un concurent serios pe piata din Romania, care a investit sume considerabile atat in dezvoltarea productiei locale, cat si in promovarea marcilor sale”, spune Dan Schiopu. Acesta confirma ca Ozone are trei marci implicate in conflictul cu Sicomed, insa spune ca “este putin probabil ca principalul motiv care a determinat Sicomed sa actioneze Ozone in justitie sa fie protectia marcilor, fiind, mai degraba, vorba de protejarea unei pozitii monopoliste pe piata”.

Pentru sustinerea acestei acuzatii, directorul Ozone a venit cu clarificari punctuale pentru fiecare marca in parte. “Algozone este o marca inregistrata a Ozone din anul 2003 si a intrat pe piata inca din 2002. Iar, din acest an, ea este prezenta pe pietele din Ungaria si Bulgaria, fiind fabricata local. In consecinta, TMB a respins cererea formulata de Sicomed de interzicere a productiei si comercializarii acestui produs, ca fiind nefondata. Aceasta decizie vine sa confirme ca algozone este o marca cunoscuta din portofoliul Ozone si ca nu exista un risc de confuzie cu produsul Sicomed.

Pentru Dicarb, lucrurile stau altfel: Sicomed are un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala, in timp ce Ozone are inregistrat un supliment nutritiv. Prin urmare, nu este vorba de aceeasi clasa de produse. Si pentru acest produs, Ozone a facut recurs la decizia Tribunalului Bucuresti.

OSIM nu comenteaza

Antinevrin este o marca Ozone depusa spre inregistrare la OSIM. Decizia Tribunalului Municipiului Bucuresti este vremelnica, nu judeca fondul problemei. De altfel, Ozone Laboratories a atacat cu recurs aceasta decizie. De asemenea, OSIM, singura institutie din Romania abilitata sa solutioneze litigiile privind proprietatea intelectuala, a respins opozitia Sicomed facuta la inregistrarea marcii antinevrin”, explica Dan Schiopu, directorul Ozone Laboratories.

Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci nu comenteaza in nici un fel conflictul dintre Sicomed si Ozone Laboratories. Valeriu Geambazu, purtatorul de cuvant al OSIM, spune ca “solutionarea diferendului dintre cele cele doua companii este doar in sarcina instantelor de judecata, singurele abilitate sa stabileasca de partea cui este adevarul”. Intrebat despre posibilitatea de a inregistra o marca realizata dintr-un cuvant sau imagine descriptiva, reprezentantul OSIM ne-a trimis catre textul Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice. Articolul 5 punctul b din aceasta lege spune ca “sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate marcile care sunt lipsite de caracter distinctiv”. Or, in argumentatia reprezentantilor Ozone se pune un mare pret tocmai pe aceasta prevedere. Florentin Scarlat, coroporate affairs manager la Ozone Laboratories, spune ca denumirea antinevralgic nu este o marca in sine, pentru ca respectivul cuvant este de tip descriptiv, care nu poate fi distinctiv. De altfel, pentru sustinerea acestui punct de vedere, Ozone Laboratories a apelat la Academia Romana, careia i-a solicitat sa raspunda daca cuvantul antinevralgic este un cuvant uzual sau nu in limba romana. Raspunsul Academiei Romane a fost ca “termenul este inregistrat in Dictionarul explicativ al limbii romane (DEX), aparut sub egida Academiei Romane, in 1995, la Editura Univers Enciclopedic, cu urmatoarea definitie care atesta statutul descriptiv al acestui cuvant: antinevralgic, -a, antinevralgici, -ce adj., s.n. (medicament) care calmeaza nevralgiile”.

Sicomed se bazeaza pe un studiu Gfk

“Am demarat aceasta cercetare pentru a obtine o imagine reala a contextului si pentru a spijini demersul nostru. Concluziile studiului arata, fara dubii, ca initiativa noastra este mai mult decat indreptatita”, spune Klaas Postema. Conform studiului, 93% din consumatorii de medicamente pentru arsuri la stomac spun ca denumirile dicarb si dicarbocalm seamana, iar 18% afirma ca seamana chiar foarte mult. 56% din respondentii care cunosc produsul dicarb sunt de acord ca acesta este noua varianta a medicamentului dicarbocalm, iar 69% din cei care cunosc dicarb spun ca, pentru ei, dicarb si dicarbocalm reprezinta, practic, acelasi medicament. Concluzia studiului facut de Gfk arata ca impactul dicarb asupra marcii dicarbocalm poate fi destul de mare, “daca tinem cont ca dicarbocalm este in prezent cea mai utilizata marca de medicamente pentru arsuri la stomac”. Pentru semestrul I din 2005, cota de piata pentru dicarbocalm a fost de 62,78% din punctul de vedere al numarului de unitati vandute si de 60,24% din punctul de vedere al valorii vanzarilor.

Ozone cere daune companiei Sicomed

O situatie similara este si in cazul medicamentului antinevralgic. “89% din utilizatorii de analgezice spun ca denumirile antinevralgii si antinevralgic seamana, iar 32% din respondenti spun ca seamana foarte mult. 58% din cei care cunosc medicamentul antinevralgii-antinevrin sunt de acord cu afirmatia ca acest medicament este noua varianta a medicamentului antinevralgic, iar 46% din respondenti sunt de parere ca denumirile reprezinta, practic, acelasi medicament.

Florentin Scarlat, coroporate affairs manager la Ozone Laboratories, sustine ca rezultatul studiului Gfk este cum nu se poate mai bun pentru Ozone, pentru ca arata faptul ca “cele doua produse Ozone sunt foarte apreciate de consumatori”. Acesta mai spune ca Sicomed incearca sa deturneze atentia celor in masura sa stabileasca adevarul de la faptul ca litigiul nu reprezinta o problema de marca, intrucat OSIM a inregistrat marca algozone, va inregistra marca antinevrin, iar dicarb nu este in aceeasi clasa de produs cu dicarbocalm. De asemenea, Florentin Scarlat mai spune ca Ozone nu poate fi acuzata de concurenta neloiala, pentru ca nu foloseste nici o marca inregistrata a Sicomed, cu atat mai mult cu cat cele doua produse aflate in litigiu nu reprezinta foarte mult in structura de vanzari a companiei. “Noi avem incredere in justitia romana si respectam hotararile stabilite de instantele de judecata, chiar daca nu suntem de acord cu ele. In consecinta, am oprit productia de antinevrin si dicarb si am retras de pe piata toate stocurile existente. Insa, noi am atacat decizia instantei si speram sa avem castig de cauza. Indiferent de cum va evolua aceasta parte din litigiul cu Sicomed, Ozone Laboratories va lua masuri de recuperare a prejudiciului comercial si de refacere a imaginii Ozone impotriva Sicomed”, a incheiat reprezentantul Ozone Laboratories.

Sicomed si-a dublat profitul pe primele noua luni ale anului 2005

Compania Sicomed, noul membru al Grupului Zentiva, a inregistrat pe primele noua luni ale anului 2005 un profit net de 31,7 milioane RON, dublu fata de aceeasi perioada a anului 2004. Cifra de afaceri neta a companiei a atins valoarea de 151 milioane RON, cu 16% mai mult comparativ cu primele trei trimestre ale anului 2004. Cheltuielile de exploatare inregistrate de companie pe primele noua luni ale anului 2005 au crescut cu 11% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in special datorita sporirii cu 149% a cheltuielilor de promovare. In urma achizitiei Venoma Holdings Limited, Grupul Zentiva detine controlul asupra pachetului majoritar al companiei Sicomed; Zentiva este una dintre cele mai puternice organizatii farmaceutice din zona Europei Centrale si de Est.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *