Stiri si noutati

V?nzarile totale de autoturisme au crescut cu 70 la suta in primul semestru din 2005

In cel de-al v-lea an consecutiv de crestere continua a pietei auto, vanzarile totale de autoturisme au depasit, in primul semestru din 2005, cu 70 la suta nivelul atins in perioada similara a anului precedent, fiind cele mai mari vanzari de pana acum, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Astfel, la autoturisme, vanzarile au crescut cu peste 71,7 la suta, ajungand la 109.000 de autoturisme, fata de 63.465 in aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile de autoturisme din import s-au majorat cu 77 la suta in primul semestru al anului, cu circa 45.000 de autoturisme comercializate, in timp ce, la autoturismele autohtone, cresterea a fost de 68, 2 la suta fata de primele sase luni ale anului trecut, fiind comercializate peste 64.000 bucati.

De asemenea, s-a inregistrat cea mai mare crestere semestriala la vanzarile de autovehicule, de 63 la suta, comparativ cu primele sase luni din 2004. In ceea ce priveste autovehiculele de import, cresterea a fost de 71 la suta fata de aceeasi perioada din 2004. Au fost comercializate in acest an peste 53.000 de autovehicule.

In 2005, piata auto din Romania a mai batut cateva recorduri. S-a inregistrat cea mai mare productie nationala de autovehicule, de peste 100.000 de bucati (in crestere cu 75 la suta) fata de precedentul record, inregistrat in primul semestru din 1999. Totodata, s-a realizat cel mai mare export semestrial de autovehicule dupa 1990, cu o crestere de circa 157 la suta, exportul triplandu-se fata de primul semestru din 2004. Exportul a fost sustinut indeosebi de Dacia, care a inceput sa vanda cu succes modelul Logan pe numeroase piete, inclusiv in tarile Uniunii Europene (Franta, Germania, Spania, Cehia). Numai in Franta, exista circa 7.800 de comenzi pentru modelul Logan.

Piata auto este in continuare dominata de producatorii nationali, pe segmentele autoturisme si vehicule comerciale usoare. La autoturisme, aproape 60 la suta din piata este acoperita de producatorii nationali, Dacia cu peste 47 la suta si Daewoo, cu 11,8 la suta.

In topul vanzarilor de autoturisme autohtone, Dacia a crescut cu peste113 la suta fata de primele sase luni ale anului trecut, in timp ce Daewoo s-a clasat a doua, cu o scadere a vanzarilor de peste opt procente.

In primele sase luni ale anului, Dacia Logan a fost cel mai bine vandut model autohton, cu peste 47.000 de bucati, urmat de Daewoo Matiz, cu 9.078 de bucati si Dacia Solenza, cu circa 5.000 de bucati.

La autoturismele de import, primele doua pozitii sunt ocupate de Renault si Skoda, la fel ca in primul semestru din 2004. La modele, cel mai bine vandut in prima jumatate a anului este Renault Clio, cu peste 5.600 de bucati comercializate, urmat de Renault Megane si Skoda Octavia, cu circa 4.000 de bucati, respectiv 2.300 de bucati vandute. Pozitiile 4 si 5 sunt ocupate de Skoda Octavia noul model si Skoda Fabia, urmata de Peugeot 307.

Semestrul I din 2005 a fost o perioada buna si pentru autoturismele mici si medii, atat in ceea ce priveste cele din import, cat si cele nationale. Cresterile cele mai mari, de peste 90 la suta, s-au inregistrat la clasele B (supermini) si clasa C (compacta), cea mai cautata in Romania.

Ponderea Diesel a crescut printre autoturismele din import cu peste 55 la suta. Per ansamblul pietei, motivul scaderii de circa unu la suta l-a constituit stoparea fabricatiei modelului Dacia Solenza Diesel.

O crestere importanta, de 28 la suta, a inregistrat si segmentul de autovehicule comerciale. De asemenea, au crescut de doua ori si jumatate vanzarile la autobuzele de peste 16 locuri.

Presedintele APIA, Brent Valmar, a declarat ca : "Anticipam aceasta crestere, insa nu cunosteam exact magnitudinea ei, insa iata ca am devenit cea mai mare piata din zona prin intermediul acestor rezultate".

Potrivit reprezentantilor APIA, productia si vanzarea de automobile a fost stimulata de mai multi factori, intre care: aprecierea leului, care a condus la o scadere a preturilor la automobile, introducerea cotei unice de impozitare, scaderea dobanzilor la credite, investitiile in publicitate si show-roomuri si promotiile facute de importatori.

Producatorii si importatorii de automobile nu asteapta un impact puternic asupra vanzarilor in urma limitarii accesului populatiei la credite. " Intr-o prima etapa, impactul nu va fi prea mare, deoarece bancile isi vor adapta ofertele la noile schimbari, acelasi lucru urmand sa-l faca producatorii si cei care comercializeaza automobile, prin diverse promotii", a spus Brent Valmar.

Acesta a amintit ca rezultatele sectorului auto pe primul semestru din 2005 sunt cu atat mai semnificative cu cat ele se inregistreaza pe fondul unei restrangeri a activitatii in tarile din Europei de vest. In aceasta zona, vanzarile de autoturisme au scazut cu doi la suta, si productia cu 2,5 la suta. Doar pe segmentul de vehicule comerciale s-a inregistrat o crestere cu patru la suta.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *