Stiri si noutati

Ministerul Transporturilor vrea sa privatizeze aeroportul Henri Coanda si CFR divizia Marfa

Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului ia in calcul posibilitatea privatizarii Aeroportului International Henri Coanda si a societatii CFR Marfa, insa numai dupa ce acestea isi vor consolida activitatea, a declarat marti ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre. Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni din Bucuresti /AIHCB/ va investi circa 450 milioane de euro pentru dezvoltarea a doua noi terminale in cadrul unui amplu program de dezvoltare, in conditiile in care in 2007 va inregistra o crestere cu circa 30 la suta a numarului de pasageri. Sumele necesare vor proveni in special din fonduri obtinute de la institutii financiare internationale.

Planul strategic de dezvoltare a Aeroportului Henri Coanda prevede construirea pana in 2020 a doua noi terminale cu o capacitate de circa cinci milioane de pasageri fiecare, pentru care sunt deja realizate toate studiile de trafic. Investitiile care vor fi efectuate in urmatorii ani vor duce la dublarea suprafetei Aeroportului la un numar de circa 25 milioane de pasageri anual dupa finalizarea celor patru noi module, la care se alatura actuala capacitate, de circa sase milioane de pasageri in 2008. La sfarsitul planului strategic de dezvoltare, aeroportul va detine 80 porti de imbarcare, din care 40 de puncte de imbarcare/debarcare, cai de rulare, parcari supraetajate cu o capacitate de 20.000 de locuri, dar si legaturi directe cu metroul, calea ferata si cu viitoarea autostrada Bucuresti – Brasov.

Potrivit ministrului Transporturilor, actualmente este in curs de finalizare un proiect de intarire a capacitatii administrative a CFR Marfa in vederea privatizarii care va trebui insa sa tina seama si de faptul ca serviciile de transport de marfa se vor liberaliza in 2007 si de faptul ca societatile feroviare de infrastructura nu sunt privatizate in Europa si cu atat mai putin transportul de calatori care este pe pierdere. Pentru CFR Marfa liberalizarea ofera posibilitatea extinderii la nivelul Europei, in special in cadrul fostelor tari comuniste care au aderat la Uniunea Europeana, ale caror retele de transport sunt axate pe transportul feroviar.

Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare /BERD/ si-a anuntat deja intentia de a se implica in privatizarea CFR Marfa, urmand sa acorde consultanta in acest sens companiei, dar si sa ofere un imprumut societatii de transport pe calea ferata, ce va fi convertit ulterior in actiuni. Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa, ‘CFR Marfa’-SA a fost infiintata la 1 octombrie 1998, dupa reorganizarea prin diviziune a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane si are statut de societate comerciala pe actiuni. Societatea are ca principal obiect de activitate transportul public de marfa si bunuri pe calea ferata, in trafic intern si international. Potrivit ministrului, CFR Marfa va realiza in 2006 un profit de circa 15,2 milioane RON (4,2 milioane euro), in crestere cu aproximativ 1,5 la suta fata de anul 2005. De asemenea, operatorul national de marfa va inregistra si o crestere usoara a veniturilor, care vor atinge 185,5 milioane RON (51,5 milioane euro) in 2006 fata de 185 milioane RON (51 milioane euro) in 2005.
BizWords

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *