Stiri si noutati

Privatizarea CFR SA este o soluţie pentru redresarea companiei

Un program de redresare a companiei CFR SA – care are datorii cumulate de circa 20.000 miliarde ROL – poate fi soluţia de redresare a operatorului naţional de infrastructură dacă include o strategie de privatizare. ‘Pentru rezolvarea situaţiei CFR SA este necesară aplicarea unui plan de reorganizare şi o decizie de a reforma sistemul. Privatizarea companiei este o soluţie pentru acoperirea datoriilor şi trecerea pe profit, dar cred că sunt necesare mai multe soluţii cumulate într-un plan coerent’, a declarat luni, pentru Rompres, Shinji Naruo, expert în management al Agenţiei Japoneze de Cooperare Internaţională /JICA/. Naruo, care activează de doi ani în cadrul operatorului naţional al infrastructurii feroviare, s-a declarat optimist în legătură cu viitorul societăţii CFR SA. ‘Am vizitat toate regionalele CFR şi am observat că societatea este competitivă, în ciuda unei tehnologii învechite. Însă este necesară voinţă guvernamentală şi un plan pentru ca CFR SA să treacă pe profit’, a explicat Naruo, care s-a plâns însă de desele schimbări manageriale în rândul societăţii. Reprezentantul JICA a oferit exemplul Companiei naţionale de căi ferate din Japonia, care înregistra pierderi uriaşe la sfârşitul anilor 80, atunci când statul a adoptat un plan de restructurare a activităţii societăţii, în numai câţiva ani compania trecând pe profit după ani buni de pierderi. ‘Şi în cazul CFR SA poate fi adoptat un plan pe trei ani, similar cu cel japonez, care să cuprindă mai multe soluţii, precum reorganizarea activităţii societăţii, viitorul personalului disponibilizat, un plan de modernizare, acoperirea pierderilor prin listarea la bursă a unei părţi a companiei, dar şi păstrarea unor active inutile pentru societate în proprietatea statului, care pe o perioadă mai lungă de timp să fie valorificate’, a spus Shinji Naruo. CFR SA este compania cu cele mai mari datorii la bugetul de stat din companiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat că deşi în 2000 CFR SA era o companie profitabilă, la venirea sa în minister compania înregistra datorii de 20.000 de miliarde de lei vechi, acumulate în special în urma unor achiziţii şi investiţii inutile. Potrivit MTCT, există un plan de reorganizare a activităţii CFR SA, similar cu cel al operatorului naţional de călători pe calea ferată, care a fost restructurat, începând de la 1 ianuarie 2006, pe segmentul dedicat transportului de scurt parcurs. Deocamdată doar CFR Marfă se află în proces de pre-privatizare, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare /BERD/ anunţând că urmează să se implice în privatizarea societăţii prin acordarea consultanţei dar şi să ofere un împrumut acesteia, care să fie convertit ulterior în acţiuni.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *