Cererea globala pentru produse si servicii IT isi revine progresiv. Reprezentantii firmelor europene din domeniul tehnologiei informatiei au motive sa fie optimisti, dar asigurarea veniturilor nu va fi o sarcina usoara pentru ei.
Un studiu realizat de KPMG International si Economist Intelligence Unit releva ca firmele europene furnizoare de IT sunt mai putin competitive decat rivalii lor globali, iar acest lucru nu poate fi compensat, in prezent, de punctele forte ale companiilor. Astfel, principala deficienta in ceea ce priveste competitivitatea se refera la preturile ridicate. In schimb, punctele forte sunt expertiza tehnica si calitatea relatiilor cu clientii si partenerii. Daca preturile si perceptia asupra calitatii nu ar fi luate in considerare, performanta europeana s-ar afla la egalitate cu cea a asiaticilor, dar inca in urma americanilor.
Desi furnizorii europeni de servicii IT, echipamente hardware, software pentru PC si microelectronica pierd teren in fata competitiei cu alte regiuni, producatorii de echipamente pentru telefonia mobila, soft pentru acestea si aplicatii pentru gestionarea afacerii au obtinut scoruri ridicate si devin chiar mai competitivi decat rivalii lor asiatici si americani.
La nivel global, directorii IT se asteapta ca preturile pentru produsele si serviciile IT sa continue sa scada. De asemenea, ei previzioneaza o mai mare flexibilitate in repartizarea costurilor si structura contractelor (82%), in timp ce doar 20% din respondenti percep firmele europene ca fiind flexibile in ceea ce priveste preturile. Cealalta parte a problemei este refuzul clientilor de a plati suficient de mult pentru calitatea europeana. Desigur, firmele europene nu isi permit sa intre intr-o cursa a preturilor cu cele asiatice, dar ar putea sa schimbe perceptia asupra acestora. Desi produsele si serviciile IT europene sunt percepute ca fiind de foarte buna calitate (56%), doar 26% din respondenti considera ca acestea isi merita pretul.
Furnizorii de tehnologie din Europa au optiuni clare pentru a-si imbunatati competitivitatea. O parte vor reface strategia de preturi sau vor externaliza serviciile in alte regiuni, pentru a reduce costurile. Altii vor recurge la achizitii pentru a economisi prin marirea volumului afacerii, in timp ce o parte din jucatori opteaza pentru imbunatatirea perceptiei asupra pretului.
“Firmele europene de IT inca nu au apelat la externalizarea productiei si a centrelor de suport catre alte regiuni cu acelasi apetit ca si competitorii lor nord-americani”, explica Victor Kevehazi, Senior Partner KPMG Romania. “O strategie potrivita pentru firmele europene ar fi o combinatie intre pastrarea unor activitati la nivel local, externalizare in tarile apropiate din Europa de Est (mai apropiate cultural si lingvistic), dar si in alte regiuni. A externaliza totul in alte regiuni ar fi o greseala, pentru ca astfel s-ar pierde relatia cu clientii, unde europenii inca isi pastreaza un puternic avantaj competitiv”, adauga el.
Anca Chilom
Citeste intreg articolul in Capital
Have something to add? Share it in the comments.