Sectorul IMM-urilor joaca un rol extrem de important intr-o economie moderna, dovedindu-se a fi cel mai activ sector al economiei si totodata un formidabil sistem inovativ. Contributia vitala a IMM-urilor la cresterea economica este o realitate unanim recunoscuta. Relevarea efectelor lor economice si sociale benefice au condus la considerarea sectorului IMM-urilor ca un domeniu de interes strategic pentru economie.
Efectele pozitive generate de sectorul IMM-urilor sunt multiple, cele mai cunoscute fiind: imbunatatirea mediului concurential, crearea de oportunitati de dezvoltare si adaptare a tehnologiilor, corespunzator unei nevoi concrete, ocuparea niselor de piata care nu sunt profitabile pentru intreprinderile de mari dimensiuni, valorificandu-le intens si eficient ca pe reale oportunitati, ancorarea in economiile locale prin valorificarea resurselor locale (financiare, materiale, de forta de munca, dar si informationale).
Prin dimensiunile lor reduse si prin numarul mare, IMM-urile accentueaza caracterul de atomicitate a pietei, diminuand astfel puterea intreprinderilor mari de a o influenta. Astfel capacitatea IMM-urilor de a stimula concurenta slabeste pozitiile de monopol ale marilor intreprinderi, reducand posibilitatea acestora de a creste preturile. Prin abilitatea lor de a raspunde cerintelor locale, prin informatiile detaliate privind pietele locale, IMM-urile actioneaza mai eficient decat firmele mari din interiorul sau din afara localitatii.
Pe piata muncii, IMM-urile genereaza cel mai mare numar de noi locuri de munca si cu un cost de capital mai scazut, constituind o importanta alternativa de combatere a somajului.
In scopul sprijinirii sectorului IMM-urilor din Romania, legislatia prevede o serie de masuri concrete pe cateva directii majore: simplificarea procedurilor administrative, favorizarea accesului IMM-urilor la serviciile publice, intensificarea furnizarii gratuite sau cvasigratuite a unor servicii de informare, consultanta si asistenta, finantarea de programe de dezvoltare, acordarea de facilitati economico-financiare, fiscale si bancare.
IMM-urile reprezinta peste 99% din numarul total de intreprinderi, in majoritatea economiilor. In Romania aceasta pondere se ridica la 99,6%. Cea mai mare pondere, 68% din totalul IMM-urilor, o detin intreprinderile care activeaza in sfera comertului. De ce? Aceasta este o caracteristica a tuturor fostelor tari comuniste: din cauza lipsei de capital, comertul a constituit un adevarat magnet pentru intreprinzatori. Un pionierat in Romania l-a realizat « Fundatia Centrului Roman pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii-CRIMM » prin programele de concentrare a unor resurse nationale si europene de finantare a centrelor teritoriale de consultanta si dezvoltare a IMM.
Irina Mateescu – Bizwords
Have something to add? Share it in the comments.