Stiri si noutati

Din seria trade mark: ?Toblerone?

Ciocolata “Toblerone” este una dintre emblemele elvetinene si se inscrie in randul produselor cu o mare traditie: este produsa inca din 1867, chiar daca romanii nu au facut cunostinta cu ea decat dupa anii ‘ 90. Numele este un calambur intre cuvintele: Tobler si Torrone; Tobler de la producatorul insusi, iar Torrone semnificand amestecul din care este facuta: miere, ciocolata si nougat.
Productia pe o scara ridicata a acestui produs a inceput, de fapt, in anul 1899 in momentul in care Jean Tobler a considerat necesar construirea unei fabrici: « Fabrique de chocolat Berne, Tobler&Cie », cererea fiind deja prea mare ca sa fie sustinuta doar de un singur magazin.

Forma acestei ciocolate a ramas neschimbata inca din anul 1908 si este marca inregistrata. Forma sa trunghiulara a fost inregistrata in acelasi an la Institutul Federal pentru Protejarea Proprietatii Intelectuale” din Bern. Foarte putine produse au aceasta posibilitate: de a-si inregistra packagingul fara nici un risc de a fi confundat. Toblerone este inconfundabila si aproape unica in acest sens. Toata lumea si-a dat cu parerea asupra provenientei ideei de ambalare a acestui produs. S-au format doua pareri: forma Toblerona este « imprumutata » de la cel mai cunoscut lant munots din Elvetia: the Matterhorn. Sau poate ideea i-a venit lui Jean Tobler in timpul calatoriilor sale la Paris, unde asista destul de des la dansuri de cabaret. Unul din astfel de dansuri presupune ca artistii sa formeze o piramida la sfarsitul numarului lor.

Logoul a fost initial un vultur dar, in anul 1920 a fost inlocuit cu un urs, ursul mesager din Bern. Aceasta schimbare a starnit reactii adverse in randul guvernului de atunci din cauza legii prin care intreprinzatorilor li se interzicea folosirea simbolurilor nationale elvetiene drept logo pentru produsele lor. Asa ca vechiul logo se intoarce pe ambalajul ciocolatei dar sub o alta forma: cu un steag in cioc pe care scria « Tobler T ». De-a cursul timpului logoul lor a trecut prin mai multe schimbari, ajungand in ziua de azi varful muntelui Matterhorn.

In timp au aparut pe piata alte arome si forme: ciocolata Toblerone neagra si amara, Toblerone Minis, Toblerone Praline.

Ca in cazul si altor produse de succes au aparut si plagiatorii ideei de Toblerone. Insa originalul are un mare avantaj: este protejat prin lege, iar plagiatorii pedepsiti prin aceasta.

Irina Mateescu – Bizwords 

 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *