Stiri si noutati

Tendinte in afaceri: intreprinderi ieftine cumparate pentru teren

Florin Budescu

Intre anii 1960 si 1970, in s-a construit o industrie „a cosului de fum“, energofaga si desfasurata pe suprafete foarte mari de teren. Cel mai elocvent exemplu este reprezentat de combinatele siderurgice asezate, de obicei, in apropierea unui oras, o buna parte din acesta fiind transformata in cartier de locuinte pentru salariatii platformei industriale. In ultimii ani, unele zone industriale situate in interiorul oraselor sau la periferie au cunoscut schimbari radicale.
Primul stadiu al acestor modificari a fost, de obicei, transformarea in parc industrial. Dar aceste terenuri vaste pot fi si obiectul unei alte afaceri, cea imobiliara. Bucurestiul este in plin avant de formare a unor astfel de zone, unde cladirile de birouri sau halele industriale sunt renovate sau reamenajate si vandute ori inchiriate ca spatii de birouri. Cu cativa salariati si o interfata IT bine pusa la punct, o companie poate lucra in zona serviciilor si poate ajunge la profituri importante, mai mari decat multe intreprinderi de tip „cos-de-fum“. Din acest motiv, presiunea financiara care exista asupra unor companii cu capital de stat este extrem de mare, iar cercurile de interese sunt extrem de motivate. Zona de nord a Capitalei este atractiva pentru o afacere foarte la moda astazi: dezvoltarea de proiecte de cartiere rezidentiale.
Surse din interiorul Romaero considera ca, pana in februarie 2001, cercurile de interese nu au actionat asupra intreprinderii, „pentru ca aveau alte prioritati politice“. Pe 12 februarie 2001, adunarea generala a actionarilor Romaero a decis schimbarea directorului general Pantelimon Valceanu cu Francisc Toba. Valceanu a lasat in conturi 1,9 milioane de dolari. O tinta concreta pentru cei care au inceput sa preseze intreprinderea. La 1 august a.c., Viorel Manole, fostul director general Romaero, si-a prezentat demisia, „pentru ca i s-au cerut niste lucruri care au depasit puterea lui de a face compromisuri“, sustin surse din Romaero.
Acum, Manole conduce o unitate a unei firme private, care, culmea ironiei, isi desfasoara activitatea chiar in incinta Romaero. Fostul director al intreprinderii ne-a fost descris drept un tip „superistet, „lucios“, „mobilat“, dar „sustinut de o grupare cvasimafiota, de culoare kaki“. Membrii acestei grupari sunt mai dificil de identificat. In schimb, se stie ca Viorel Manole a fost numit in functie in anul 2003, la propunerea fostului secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului, care se ocupa de sectorul industriei de aparare, Decebal Ilina, general in rezerva. Din acest moment, presiunea resimtita de angajatii Romaero a fost maxima.
Viorel Manole are meritul ca a reusit sa semneze un contract intre Romaero si Lockheed-Martin. Acest contract ar fi, dupa cum sustin surse confidentiale din Romaero, motivul pentru care compania bucuresteana nu poate fi clintita, deocamdata, de pe un teren cu valoare imobiliara foarte mare. Pentru acest contract, guvernul Nastase a emis, in noiembrie 2004, o hotarare de guvern. Prin aceasta, s-a angajat sa asigure modernizarea si service-ul avioanelor Hercules (avioane care reprezinta aportul tarii noastre la coalitia antiterorista) la Romaero, companie aflata in cartierul Baneasa.
Cealalta baza europeana pentru avioanele Hercules este in Portugalia. Cand un avion de dimensiunile Hercules este adus pentru intretinere si reparatii service, are nevoie de o pista de compensare si un hangar. Avionul aterizeaza pe Aeroportul Baneasa si este transportat in hangar pe o pista invecinata cu aeroportul. Din acest motiv, compania Romaero nu poate fi mutata intr-o alta locatie. Sursele noastre sustin ca, in prezent, se incearca unificarea service-ului Tarom, de pe Otopeni, cu Romaero, pentru a stramuta halele necesare avioanelor Hercules aici. Astfel, Romaero ar putea fi inchisa. „Divide et impera“: celelalte contracte mari, cum este, de exemplu, cel cu Boeing, pe modelele 767 si 777, ar putea fi preluate de catre alte uzine de profil din tara, la sau Bacau.
In ianuarie 2002, a fost oprit contractul cu BAE Systems, numit programul RJ, prin care Romaero producea subansambluri pentru avionul BAE. Din acest contract, Romaero incasa lunar 265.000 de dolari. Tot in anul 2002, a fost reziliat un alt contract, pe programul G 200, cu israelienii de la IAI, din care se incasau 450.000 de dolari lunar. Din acest moment, au inceput sa se adune datoriile. Societatea mai deruleaza totusi un contract, prin programul JETRAN, pentru statii de reparatii. Cele doua contracte au fost intrerupte, in baza clauzei de forta majora, dupa atacurile teroriste din 11 septembrie 2001.
SIF Muntenia popreste conturile Romaero
Conturile Romaero fusesera blocate inca de pe 10 octombrie, in urma unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, date in favoarea SIF Muntenia, care detine 25% din actiunile Romaero. SIF Muntenia a dat in judecata intreprinderea, pentru a-si recupera dividendele pe care solicitase sa le primeasca in 2001. AGA Romaero refuzase acest lucru, din cauza lipsei de lichiditati. SIF a solicitat sa i se transforme dividendele in actiuni, majorandu-si astfel participarea, insa ideea nu a fost agreata. Conturile Romaero vor ramane blocate, pana la stingerea datoriei de circa 7 miliarde de lei catre SIF Muntenia.
Valoarea creantei pe care o are SIF Muntenia la Romaero este de circa 7 miliarde de lei. Interesant este ca acum OPSPI ridica aceleasi pretentii ca si SIF Muntenia fata de Romaero, in privinta dividendelor sale, pe care nu le-a incasat in anul 2001. In schimb, reprezentantul SIF Muntenia a explicat, in cea mai recenta adunare generala a actionarilor, ca este ilegala recunoasterea dividendelor OPSPI din 2001, pentru ca au trecut trei ani si plata lor s-a prescris. „Se pare ca OPSPI si, prin ei, Ministerul Economiei ne forteaza sa dam acum dividendele in 2005. Este o apasare. Se grabesc sa dea toti in Romaero, pana si statul, care trebuia sa ne ajute sa ne punem pe picioare“, spune liderul sindical Dan Chelaru. Actionarii Romaero sunt statul roman, prin OPSPI, organismul care are rolul fostului FPS, in Ministerul Economiei si Comertului, cu 72%, SIF Muntenia, cu 24%, si altii.
In zona, terenul se vinde cu 150 de euro/mp
Ce dezavantajeaza net Romaero? Intreprinderea bucuresteana are o mare problema: este situata intr-o zona imobiliara extrem de ravnita. La nord, se invecineaza cu Aeroportul Baneasa. La est, sunt situate, succesiv, un grup scolar si fosta societate Metav SA, devenita parc industrial, dupa ce a fost cumparata de un grup de oameni de afaceri. La sud este Bulevardul Aerogarii, o artera extrem de circulata, de care Romaero este despartita printr-un centru comercial si Combinatul Apicol.
Conform ONG-ului Eco Europa, una dintre zonele „care pun in primejdie sanatatea publica“ este Calea Floreasca – Platforma Aviatiei – Poligrafiei – Romaero – Casa Presei Libere – Sofitel. In aceasta zona, ca si in celelalte vizate de Eco Europa, s-a constatat existenta unor „situatii critice pe termen lung, in ceea ce priveste poluarea cu plumb, afectand grav peste 10% din populatia Capitalei“, adica aproximativ 280.000 de locuitori.
Presiunea imobiliara este extrem de mare, pentru ca oamenii de afaceri care vor sa construiasca proiecte imobiliare in zona sunt extrem de puternici din punct de vedere financiar. Mass-media au afirmat recent ca unul dintre grupurile de interese, care s-ar afla in spatele crizei prin care trece Romaero, ar fi cel controlat de politicianul si omul de afaceri Dan Voiculescu. Sursele noastre au dezmintit aceasta varianta.
Totusi, afacerea imobiliara are un potential important. Pretul terenului intravilan, in Baneasa, variaza intre 450 de euro/mp, in zona Bioterra – lac Baneasa, si 150 de euro /mp, in alte zone ale cartierului. Romaero detine 350.000 mp de teren. Pe 80% din suprafata sunt cladiri si hale industriale. Pe restul de 20% sunt culoare de circulatie, pista de compensare pentru avioanele care vin la reparatii si parkingul pentru aceste aeronave. Presupunand ca se gasesc portitele legale pentru ca acest teren sa fie vandut la un pret mediu de 150 de euro/mp, ar aduce peste 50 de milioane de dolari.
Sursele noastre afirma ca, de fapt, miza este valorificarea potentialului imobiliar al intregii zone, formate din terenul Romaero si cel pe care se afla Aeroportul Baneasa. Daca avem in vedere ca acest aeroport are o suprafata de circa 285 de hectare, atunci cifrele, ca si miza, se schimba radical.

Sursa: Revista Bilant

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *