Stiri si noutati

Brainstormingul

Brainstormingul este o metoda care ajuta la crearea unor idei si concepte creative si inovatoare. Pentru un brainstorming eficient, inhibitiile si criticile suspendate vor fi puse de-o parte. Astfel exprimarea va deveni libera si participantii la un proces de brainstorming isi vor spune ideile si parerile fara teama de a fi respinsi sau criticati. Un brainstorming dureaza in jur de o jumatate de ora si participa in medie 10 persoane. Se expune un concept sau o idee si fiecare isi spune parerea despre cele expuse si absolut tot ceea ce le trece prin minte, inclusiv idei comice sau inaplicabile. O varianta a brainstormingului este brainwritingul.

O sesiune de brainstorming bine dirijata da fiecaruia ocazia de a participa la dezbateri si se poate dovedi o actiune foarte constructiva. Etapele unui brainstorming eficient sunt urmatoarele: deschiderea sesiunii de brainstorming, o perioada de acomodare de 5-10 minute, partea creativa a brainstormingului, prelucrarea ideilor si stabilirea unui acord.

In deschiderea sesiunii de brainstorming se prezinta scopul acesteia si se discuta tehnicile si regulile de baza care vor fi utilizate.
Perioada de acomodare dureaza 5-10 minute si are ca obiectiv introducerea grupului in atmosfera brainstormingului. Este o mini-sesiune de brainstorming unde participantii sunt stimulati sa discute idei generale pentru a putea trece la un nivel superior.
Partea creativa a brainstormingului are o durata de 25-30 de minute. Este recomandabil ca in timpul derularii acestei etape, coordonatorul sa aminteasca timpul care a trecut si cat timp a mai ramas. Sa “preseze” participantii si in finalul partii creative sa mai acorde cate 3-4 minute in plus. In acest interval de timp grupul participant trebuie sa fie stimulati sa-si spuna parerile fara ocolisuri.
La sfarsitul partii creative coordonatorul brainstormingului clarifica ideile care au fost notate si puse in discutie si verifica daca toata lumea a inteles punctele dezbatute. Este momentul in care se vor elimina sugestiile prea indraznete si care nu sunt indeajuns de pertinente. Se face si o evaluare a sesiunii de brainstorming si a contributiei fiecarui participant la derularea sesiunii. Pot fi luate in considerare pentru evaluare: talentele si aptitudinile grupului, repartitia timpului si punctele care au reusit sa fie atinse.
Pentru a stabili un acord obiectiv cei care au participat la brainstorming isi vor spune parerea si vor vota cele mai bune idei . Grupul supus la actiunea de brainstorming trebuie sa stabileasca singuri care au fost ideile care s-au pliat cel mai bine pe conceptul dezbatut.

Pe timpul desfasurarii brainstormingului participantilor nu li se vor cere explicatii pentru ideile lor. Aceasta este o greseala care poate aduce o evaluare prematura a ideilor si o ingreunare a procesului in sine.
Metoda creativa denumita brainstorming are o lunga istorie, dar ea a fost reactivata de profesorul Alex Osborne, prorector la Universitatea Buffalo si fondator al Institutului de Creatie Tehnica, USA.

Fiecare dintre noi este o persoana creativa sau are anumite laturi creative. De multe ori ideea este “omorata” chiar de catre creatorul ei de frica infruntarii criticilor colegilor sai, de teama de a nu se face de ras. Autocritica distruge momentul in care o idee creativa este irosita inainte de prinde viata. Brainstormingul functioneaza dupa principiul: asigurarea calitatii prin cantitate si isi propune sa elimine exact acest neajuns generat de autocritica.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *