Comertul electronic este in prezent principalul exponent al dezvoltarii afacerilor „online”. Conform studiului efectuat de catre RomCard, la sfirsitul anului 2004, mai exact in luna decembrie a acestui an, romanii au facut cumparaturi online de aproximativ 2.000.000 USD, fiind de departe luna cu cea mai mare valoare istorica a platilor totale efectuate online, dupa cum se observa in tabelul de mai jos.
Valoarea cumparaturilor din magazinele virtuale configurate 3D Secure de RomCard
trim. IV 2004 | Lei | USD | Euro |
octombrie | 419.376.301 | 29.287 | 6 |
noiembrie | 501.445.478 | 701.511 | 35.422 |
decembrie | 453.753.235 | 2.050.949 | 65.086 |
Sursa: RomCard
Demararea unei afaceri bazata pe comertul electronic, in conjunctura actuala, are avantajele si dezavantajele ei. Pe de o parte, comertul electronic ofera o serie larga de oportunitati de extindere a afacerii, cere o investitie mult mai redusa decat un magazin obisnuit si un personal care sa intretina afacerea mult mai redus. Pe de alta parte, istoriile de succes ale celor de la Dell si Amazon.com sunt deja cunoscute, iar o afacere pornita acum trebuie sa faca fata unei concurente foarte dure, in cazul in care se are ca tinta clienti internationali precum si un nivel de concurenta medie in cazul in care piata tinta o reprezinta clientii romani.
“Un schimb electronic de informatii intre o afacere si clientii sai” ar putea fi una din definitiile comertului electronic. Aceasta se poate face prin fax, telefon, voice-mail, email, extranet sau Internet, pentru a enumera doar cateva dintre mijloace.
Astfel, comertul electronic se prezinta ca una dintre solutiile integrate pe care le ofera tehnologia de azi. Asta inseamna ca o multitudine de aplicatii si de furnizori de servicii trebuie sa conlucreze intr-o sincronizare perfecta pentru ca un site de comert electronic sa poata functiona.
Problemele cu care se confrunta cei ce demareaza o asemenea afacere sunt foarte diverse: de la alegerea furnizorilor de servicii, alegerea tehnologiei, software si hardware, publicitate, prevenirea atacurilor si multe altele.
Pentru a se creea premizele succesului intr-o afacere bazata pe comert electronic, trebuie sa existe anumite obiective legate de obiectul de activitate al firmei, o strategie de realizare a lor, precum si un plan de afaceri bine stabilit, care sa aibe in vedere un model de afacere, entitatile cu care va interactiona afacerea, produsele care vor fi aduse „online”, tehnologia abordata si altele.
Have something to add? Share it in the comments.