Susanele.ro

Franciza pe piata de retail – studiu de caz: Ikea –

Franciza este o modalitate de desfasurare a unei afaceri prin care detinatorul unui brand – francizorul – incredinteaza contra cost, dreptul de folosinta al acestuia si un pachet de norme ce privesc utilizarea unui anumit francizat. (C. Neacsu).

In Romania cele mai importante si mai rentabile branduri in sistem de franciza sunt: McDonald’s, KFC, Intersport, Fornetti, Gogoasa Infuriata si Germanos.

Unele companii precum Ikea sunt gata sa patrunda pe piata romaneasca. Ikea doreste sa patrunda pe piata romaneasca in concordanta cu strategia lor de expanisune, dar si cu faptul ca in foarte multe tari din Europa este deja prezenta.

Conceptul Ikea contrazice legea cauza-efect: calitate ridicata atunci un pret mai ridicat. Ofera mobila de foarte buna calitate la preturi pe care si le poate permite oricine; sau cel putin asa sustin ei. Intregul concept Ikea presupune si modul de ambalare si transportare a produselor. Creatorul conceptului Ikea: Ingvar Kamprad a luat drept exemplu viata oamenilor din Smaland, o mica provincie din sudul Suediei, unde din cauza pamantului sarac acestia foloseau materiile prime la maximum de randament si cu o risipa foarte aproape de zero. Astfel, Ingvar a hotarat sa reduca pe cat posibil costurile de productie ale serviciilor oferite, bazandu-se mai mult pe practicitatea lor decat pe un design foarte pretentios si costisitor in acelasi timp.

Detinatorul francizei este Inter Ikea Systems B.V. Acesta acorda franciza doar acelora care detin o pozitie fruntasa in teritoriul pe care il reprezinta si dupa o analiza completa a planului lor de expansiune. Cei care pot cere franciza Ikea sunt atat societatile pe actiuni cat si societatile cu raspundere limitata. Pe langa prima conditie de preluare a francizei, francizatul mai trebuie sa aiba o consistenta experienta pe piata de retail si cunostiinte solide ale marketingului local. Ca si in cazul unei francize obisnuite Ikea Systems B.V. iti ofera toate conditiile pentru a-ti incepe si desfasura afacerea cu conditia de a pastra neatins conceptul lor.

In momentul de fata Ikea nu si-a anuntat oficial intentia de a patrunde pe piata romaneasca vestea fiind, in fond, doar un zvon. Dar cum piata romaneasca este inca la inceput, inca se construieste, probabil ca nu numai Ikea isi doreste o patrundere pe aceasta piata.

Irina Mateescu – Bizwords 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *