Stiri si noutati

Intilnirea dintre Lolita si Nintendo

Un european care incearca sa inteleaga toate puzzle-urile spatiului japonez va avea, probabil, o reactie asemanatoare personajului interpretat de Bill Murray in „Lost in Translation“. Gadgeturile, ilustratiile manga si desenele animate anime, comunitatile foarte puternice de tineri sint doar câteva din elementele care construiesc fenomenul cultural al Japoniei contemporane. Metropola japoneza poate fi perceputa ca o scena pe care activeaza unele dintre cele mai puternice subculturi, acestea din urma ajungind in foarte scurt timp sa fie exploatate de catre companiile orientate tocmai spre acest segment de public. I n scurt timp, un fenomen izolat poate fi transformat intr-un curent masiv, atita vreme cit industria marketingului japonez si-a creat instrumentele necesare pentru incitarea si alimentarea imaginatiei tinerilor. Dintre aceste miscari, foarte multe implica publicul feminin, foarte activ, care impune modele estetice, recicleaza motive din cultura manga si, mai nou, din spatiul hollywoodian. Forta de propagare a acestor tendinte este foarte mare si la fel de mare este si dinamica lor.

ONNA OTAKU, LOOK HI-TECH //

Onna este termenul japonez pentru femeie, iar Otaku se refera, simplificind lucrurile, la fanii de anime si manga. Astfel, Onna Otaku este una dintre subculturile japoneze in ascensiune. I n numa- rul din martie al revistei Wired, a aparut un articol despre zece moduri in care poate fi identificata o Onna Otaku, facindu-i-se un portret- robot. Dincolo de pasiunea pentru anime, un capitol de baza in constructia unei Onna Otaku il reprezinta partea de cultura materiala. I n acest caz, avem de-a face din nou cu gadgeturi, de la animale Nintendo, care trebuie „hranite” sistematic, si mp3 playere pina la camere foto digitale, toate acestea sustin un look hitech pe care Onna Otaku il cultiva. Acestea din urma, spre deosebire de Gothloli, propun un stil vestimentar sport, apropiat de cliseul tocilarului.

KOGAL, BOMBA SEXY //

La cealalta extrema, a look-ului stralucitor, incarcat, sint tinerele japoneze care se inspira din imaginea femeilor californiene din anii ‘80-’90: bronz foarte puternic, machiaj strident si imbracaminte sexy. Aceasta estetica este practicata de Kogal, una dintre subculturile create in orasele japoneze la mijlocul anilor ’90 si care a generat, ca un contracurent, Loligoth. Cultivarea acestei imagini a bombei sexy este, de fapt, expresia unui statut social. Tinerele Kogal provin din familii foarte bogate, lucru pe care il etaleaza prin telefoane mobile de ultima generatie, haine si accesorii de la casele de moda sau marile branduri din domeniu. Multe dintre reprezentantele acestei miscari ofera servicii de escorta, lucru care a determinat aparitia unor reactii critice. Un curent asemanator din punct de vedere al preferintelor estetice este Ganguro, dar, de aceasta data, fara a fi un statement despre conditia sociala.

 LOLIGOTH, REINVENTAREA LOLITEI //

Loligoth, Gothloli sau Gothic Lolita este una dintre imaginile foarte puternice din imaginarul japonez actual. Ea presupune o combinatie intre o estetica a goticului, care imprumuta mult din arsenalul perioadei victoriene si o estetica a Lolitei, care a devenit prin extensie de la un personaj literar, un icon cultural. Loligoth este un curent creat in Japonia la sfirsitul anilor ’90 si care a atins punctul culminant prin 2004, devenind atit de puternica incit s-a creat o piata de desfacere foarte puternica pentru accesorii si reviste destinate adeptelor Loligoth. Cel care a lansat aceasta moda este unul dintre personajele principale de pe scena muzicii rock japoneze si care a pus in circulatie termenul si totodata stilul Elegant Gothic Lolita. Partea vestimentara, foarte importanta, mizeaza pe corsete, pe crinolina, pe jocurile alb-negru, pe dantele, la toate acestea adaugindu-se machiajul puternic, in care predomina culoarea neagra. I n recuzita mai intra perucile, papusile de portelan Super Dollfies sau animalele de plus, care pot fi cumpa- rate din magazine specializate in accesoriile Loligoth. Gothic & Lolita Bible este una din revistele bine documentate in ceea ce priveste tendintele acestui curent. Modelul Gothloli a fost importat si in America sau Europa, dar la scara mica, iar in acest moment se impun din ce in ce mai multe miscari subculturale in spatiul urban japonez, care asteapta sa fie preluate.

 Cosplay, joaca de-a balul mascat

Pentru tinerii japonezi si pentru fenomene de genul acesta, costumul este, de foarte multe ori, personajul principal, mai ales daca este costumul personajelor din manga, anime sau tokusatsu (filme japoneze SF sau fantasy). Cosplay este una dintre cele mai importante tendinte din aceasta arie, termenul provenind de la doua cuvinte englezesti, costume si play. Ceea ce-i uneste pe Cosplay nu sunt doar costumele, ci si interesul pentru manga, anime si filme fantasy. Majoritatea costumelor reproduc imagini si personaje din acest spatiu si, in ultima vreme, au patruns in circuit si productiile cinematografice non-japoneze, de la Harry Potter la Startrek. Odata cu acest import, se produce si exportul de Cosplay in America de Nord si Europa. Cei care au acest hobby organizeaza evenimente unde isi pot etala costumele sau merg in cafenele si cluburi speciale. Saptamina aceasta a avut loc la Nihonbashi, o zona din Osaka foarte cunoscuta pentru centrele de cumparaturi destinate fanilor de manga si anime, Festivalul Den Den, la care au participat numerosi Cosplay.
Sursa: Prezent

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *