Stiri si noutati

Tenerife, hitul tropical al verii

Recentul tirg de turism a pus in evidenta citeva tendinte in optiunile tour operatorilor romåni de turism: hitul care ni se pregateste vara aceasta este Tenerife, o locatie din Insulele Canare, care, spre deosebire de alte paradisuri tropicale, este accesibila buzunarelor romånesti. In rest, toate vechi si noua toate: se continua trend-ul profilat in urma cu citiva ani, de turism, nu doar agricol, spre litoralul spaniol. Grecia si Turcia ramin destinatii accesibile si dezirabile, iar Bulgaria creste in preferinte, profitind de degringolada calitate-pret de pe litoralul nostru. Din Africa, conteaza in special Tunisia si Marocul, Egiptul interesind mai putin, dupa atentatul de la Sharm el Sheikh. In Asia, turismul romånesc continua sa arate interes Thailandei si Indoneziei, chiar daca pe plan occidental ele au cazut in turismul mondial, lasind locul unei alte stele, Vietnamul. Coasta estica a Africii, hitul mondial al momentului, este inca inaccesibila turistului romån.

Destinatia la moda pentru turistul romån este, in acest an, Tenerife. Succesul acestei destinatii nu poate fi rupt de atractia crescinda pe care o prezinta, de cinci ani, Spania, de care apartine Tenerife. Asadar, cine s-a plictisit de exotismul occidentalizat al litoralul spaniol, poate incerca o destinatie mai tropicala, Tenerife, dar pe aceleasi ritmuri latine. Aceasta e concluzia pe care am tras-o consultind trei importante agentii de turism, ONT Carpati, J’Info Tours si Paralela 45. Tenerife este o insula vulcanica cu vegetatie subtropicala, cea mai mare din arhipelagul insulelor Canare. Aici e soare tot anul, iar plajele sint formate din nisip negru vulcanic sau din nisip auriu adus din Sahara. Pe linga aceste „amanunte“, destinatia atrage anul acesta si prin ofertele tentante care vin din partea agentiilor. Ofertele cuprind tarife avantajoase pentru cazare si masa, dar si curse charter. „Remarcabile in Tenerife sint natura si posibilitatile de distractie, vizitarea celorlalte insule, Lanzote, Gran Canaria si Gomera, a vulcanului Teide (cu cel mai inalt virf din Spania, 3.718 m), a oraselor-port Santa Cruz de Tenerife si Puerto de la Cruz“, ne spune Cristina Irimia, de la J’Info Tours. Interesant este ca „produsul“ Tenerife nu a avut succes anul trecut (incercarile de a crea o linie charter esuind destul de penibil), dar acum revine in forta, cu charter cu tot.

SPANIA, DE CINCI ANI IN PREFERINTELE ROMÅNILOR // Spania ramine asadar printre preferatele turistilor romåni, si cu alte destinatii: Barcelona, Costa Brava, Costa Daurada, Costa del Sol, Mallorca. „Ca tour operator nu ai cum sa ratezi cu o astfel de destinatie. Anul trecut aveam trei curse charter pe saptamina spre Spania”, adauga Cristina Irimia. In opinia interocutoarei noastre, succesul crescind al litoralului spaniol se explica prin faptul ca „turistul român s-a saturat de hiturile traditionale, Turcia si Grecia, si vrea destinatii noi”. I n opinia lui Mihai Vasilescu, agent de turism la „Fibula Air” si totodata consilier independent de turism, lucrurile sint mai nuantate: „oricit ar fi de occidentalizate, Grecia si Turcia ramin totusi Balcani. Turistii pe care ii poti intilni aici sint «de-ai nostri», rusi, bulgari sau din tarile arabe. Orient, deci. Or, daca vrei sa iei o gura «exotica» de Occident, daca nu mai vrei ca vecin de sezlong o familie galagioasa de rusi, ci un nordic civilizat, mergi in Spania. Turistul român de tip nou are nevoie sa se simta occidental, sa se rupa de vecinatatea estica sau balcanica”. In plus, avantajul Spaniei il reprezinta accesibilitatea, „cele mai scazute preturi din Europa Occidentala”, dupa parerea agentului de turism. „Italia, hitul traditional al tour operatorilor vestici si americani, nu este inca pe masura buzunarului turistului român mediu, asadar el trebuie sa se multumeasca cu Spania”. I nsa, ne asigura consilierul Mihai Vasilescu, nu are nimic de pierdut. Spre deosebire de Italia, care este imbibata de cultura si arhitectura occidentala, Spania are in plus avantajul exotismului: „castelele medievale din vremea inchizitiei sint acompaniate de minaretele si fintinile arabe pe care le-au lasat in urma cuceritorii mauri. Un spatiu eteroclit si fabulos de divers, care face sa para monotona chiar si Franta”. De altfel, multe din circuitele spaniole presupun si o „halta” in Maroc, care reliefeaza afinitatile arhitecturale dintre cele doua tari. Preturile pentru Spania sint insa sensibil mai mari decit pentru Turcia sau Grecia. Astfel, pentru 11 zile petrecute la un hotel spaniol de 4 stele din Palma de Mallorca, preturile sint in jur de 800 de euro. Pentru 12 zile petrecute la un hotel similar din Creta, Grecia, se platesc 645 de euro. Pentru 12 zile intr-un hotel de 4 stele din Bodrum, Turcia, se achita 600 de euro. I n spatiul oriental, Grecia devanseaza Turcia la nivel de oferte. Insula Creta este ceruta extrem de mult. „Noi am lansat Creta pe piata, ca destinatie turistica, in 2003. Aceasta destinatie ramine cel mai cautat produs, cu cel mai bun raport calitate-pret. Lumea cere Creta in continuare. De la 6 mai, avem o super-oferta pentru Creta, la un pret de 99 de euro/persoana, pentru o saptamina. Sint incluse in aceasta suma transportul cu avionul, transferuri, asistenta turistica, cazare pentru sapte nopti, mese conform programului ales. Oferta este valabila doar pentru o luna de zile”, ne-a spus Ecaterina Badea, de la ONT Carpati. Pentru aceasta vara sint de luat in seama doua produse noi: Cipru, cu tarife de la 300 de euro/saptamina, si Insula Corfu (Kerkyra), din Grecia, cu tarife de la 250 de euro/saptamina, ofertate de ONT Carpati. Corfu beneficiaza de anul acesta si de curse charter. La Paralela 45, printre destinatiile cautate de romåni se numara Antalya, Bodrum (Turcia) si Insula Rhodos (Grecia). Dar cum se stabilesc destinatiile la moda? „Cind lansezi o destinatie, iti asumi niste riscuri, pentru ca investesti bani in charter, in locurile de cazare. T ine de feeling, de cunoasterea pietei si de educatia publicului”, spune reprezentanta ONT Carpati. „Piata dicteaza aceste destinatii. Studiul de piata reliefeaza destinatiile cele mai cerute. Egiptul a fost in voga cu un an-doi in urma. Spania e in top de cinci ani si departe de saturare. Oricum, important e ca oferta sa fie mereu inovativa, chiar si in cazul unei destinatii precum Spania”, adauga si reprezentanta J’Info Tours. I n premiera, anul acesta turistii din Cluj, Timisoara si Iasi vor avea acces direct la ofertele charter spre Tenerife, Mallorca si Barcelona.

COASTA DE EST A AFRICII, NOUA TENDINTA LA NIVEL MONDIAL // Se pare ca estul Africii este noua tendinta in turism, la nivel mondial. Turistii romåni nu se dau insa in vint dupa aceasta parte a lumii. „Pentru tarile din estul Africii nu sint cereri atit de mari”, spune Ecaterina Badea, de la ONT Carpati. „Circuitele in Africa au cautare mai mult in lunile mai racoroase, chiar friguroase de peste an. Avem ca destinatie Africa prin circuitul Zanzibar- Kenya-Tanzania, care se organizeaza de 3-4 ori pe an, al carui pret porneste de la peste 2000 de euro”. Succesul este insa mediocru. Consilierul turistic Mihai Vasilescu pune acest fapt pe seama mai multor factori: „in primul rind e, fireste, pretul, prohibitiv pentru cele mai multe buzunare. In al doilea rind, turistul român nu are fascinatii eco, nu-l intereseaza sa exploreze locuri greu accesibile, rupte de lume, ci e interesat mai degraba de statiuni cu aspect urban. Exotice, dar ramânind urbane. Nu se urca pe camila, nu e tentat sa dea 2000 de euro ca sa se plimbe cu un jeep militar prin savana”. De altfel, in tirgul de turism am gasit un singur tur safari in Kenia, la 1699 de euro, organizat de agentia Calibra. Pachetele turistice pentru Africa includ Safari doar ca optional; astfel, Kartago Tour da turistilor libertatea de a vizita facultativ un sat beduin din Maroc, unde pot face exercitii de calarie pe camile, sau de a face un tur prin desert cu masinute speciale. Din Africa, destinatiile preferate sint cele de pe coasta mediteraneana. „Egiptul, Marocul – destinatie pe care o vindem de cinci ani, cu un circuit la doua luni, sau Tunisia, cu o plecare saptaminala. Dar vara, Africa se vinde mai putin“, precizeaza agentul de la J’Info Tours. „Turismul extern e la noi unul predilect de familie. Or, drumul lung oboseste familia. Pina in Tunisia sint 4 ore cu avionul, timp in care copilul trebuie sa stea pe scaun. Poate fi o problema. Daca destinatia e si mai indepartata, incluzind eventual si o escala pe un aeroport, l-ai pierdut pe turist”, cauta Mihai Vasilescu o explicatie.

EGIPTUL A CAZUT CA DESTINATIE DUPA ATENTATUL DE LA SHARM EL SHEIK // Ofertele-croaziera pe Nil-Cairo-Hurghada si sejurul la Marea Rosie – Hurghada, de la J’Info Tours sint, de asemenea, putin solicitate in perioada verii, datorita climei. In plus, Egiptul a cazut ca destinatie turistica dupa atentatul terorist de la Sharm El Sheik. In Asia, trend-ul mondial s-a mutat de pe Thailanda, pe Vietnam. „De vina nu e doar pericolul tsunami, ci si nevoia turistului occidental de a explora locuri cit mai ciudate, mai diferite de ce gaseste la el acasa. Spre deosebire de Thailanda sau Cambodgia, Vietnamul e inca un stat comunist, iar amestecul de cultura asiatica si arhitectura comunista nu poate fi decit provocator pentru turistul occidental. Li se pare ciudat sa vada statui ale lui Budha alaturi de steaguri rosii atee. Pentru ei comunismul e o cultura ciudata, care merita explorata – cu atit mai mult atunci cind vine din Asia. Comunismul european l-au consumat, ca vestigiu al trecutului, inca din anii ‘90; nu m-as mira daca intr-o zi Coreea de Nord ar face moda”, spune consilierul Mihai Vasilescu. I n plus, de ce sa n-o spunem, oferta pe turism sexual rivalizeaza cu cea tailandeza. Cu toate acestea, agentiile romånesti nu pariaza pe Vietnam ca destinatie independenta, decit inclus unor pachete mai mari (Cambodgia – Laos – Vietnam). Indonezia si Thailanda ramin in continuare in topul tour operatorilor romåni. Din destinatiile spre Europa de Est, atrage doar litoralul bulgaresc. Perla plajelor din Europa, litoralul croat, nu intereseaza in mod deosebit, probabil datorita preturilor piperate. Ar fi putut fi impus pe piata romåneasca acum 5-6 ani, cind preturile au fost la nivel de dumping, in incercarea de a o impune ca destinatie europeana. I ntre timp, preturile au fost aliniate la cele comunitare.

Bulgaria ia fata litoralului romånesc > Litoralul românesc pierde in continuare teren in favoarea bulgarilor. „Varna, Albena si Nisipurile de Aur sint destinatii cu crestere constanta. Avantajele sint pe toate planurile: preturi mai mici decit in România, o infrastructura pusa la punct, o arhitectura mai spectaculoasa, o plaja mai bine intretinuta, apropiata de standardele occidentale. Se simte imediat investitia straina, ca litoralul lor a incaput pe mina germanilor”, spune Mihai Vasilescu. Nu se intrevad perspective ca litoralul nostru sa recupereze, anul acesta – cu atit mai mult cu cit tour operatorii au anuntat deja cresterea preturilor cu 2-8%. De altfel , nu e pentru nimeni un secret ca preturile la hotelurile românesti de pe litoral sint nejustificat de mari. Astfel, o noapte la un hotel de 5 stele la Marmaris (Hotel Aqua), in Turcia, costa 43 de euro, la Nisipurile de Aur (Hotel Marina Grand Beach), in Bulgaria, 36 de euro, iar la Mamaia (Hotel Mamaia) 62 euro (pentru perioada 15.06 – 25.06; conform unui pliant al agentiei Travel shop.) Daca la calatoria in Turcia avionul creste sensibil pretul biletului, nu acelasi lucru se poate spune despre Bulgaria. > O saptamina intr-o statiune de la Marea Neagra, intr-o unitate de trei stele, costa in medie de la 140 de lei (1,4 milioane lei vechi), in Jupiter, pina la 450 lei (4,5 milioane lei vechi) in Mamaia, cu mic dejun inclus. Dar preturile de pe litoral pot ajunge si la 600-700 de lei la hotelurile de patru stele.

Sursa:Prezent

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *