Centrul de dirijare a traficului aerian din Capitala ar putea deveni unul regional in cadrul Proiectului Cer Unic European, potrivit secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Traian Panait. "Am incheiat deja un memorandum cu tarile vecine ? Bulgaria, Turcia si Moldova -, pentru ca in aceste zone traficul aerian sa fie dirijat de la Bucuresti si de la Sofia, unde sunt cele doua centre de dirijare a traficului aerian foarte moderne. (…) Dorim sa facem dirijarea in aceasta zona", a afirmat Panait, prezent la cea de-a 21-a conferinta a Federatiei Internationale a Asociatiilor Controlorilor de Trafic Aerian, desfasurata la Bucuresti.
Investitii de 200 milioane dolari
Din 1995 si pana in prezent, investitiile efectuate pentru dotarea Centrului de dirijare a traficului din Bucuresti au insumat circa 200 milioane dolari, ne-a declarat directorul Directiei de aviatie civila din Ministerul Transporturilor, Sorin Stoicescu. "A fost realizat un nou concept operational care are infrastructura proprie. Cele mai mari costuri au fost cu echipamentele, aparatura de dirijare si control. (…) Investitiile sunt progresive; tot timpul trebuie sa investesti", a spus Stoicescu.
Traficul aerian de pasageri si marfa din Romania depaseste in zilele de varf 2.300 de zboruri. Din numarul precizat, o proportie de 87% din zboruri sunt cele de survol, restul fiind de aterizare sau decolare de pe aeroporturile autohtone.
Dirijare la nivel european
Ideea de Cer Unic European a aparut in urma cu cateva decenii. Organizatia Europeana privind Cooperarea pentru Siguranta Navigatiei Aeriene ? Eurocontrol, a fost creata in 1960, cu scopul de a realiza un spatiu aerian unic pentru cele sase state membre fondatoare. La sfarsitul anului 2003, Eurocontrol si Comisia Europeana au semnat un memorandum de cooperare care prevedea si implementarea Proiectului Cer Unic European.
Regulile vor fi simple si uniforme la nivelul fiecarui stat. "In prezent se lucreaza la arhitectura Cerului Unic European care probabil va fi pus in functiune peste cativa ani", a precizat oficialul MTCT.
Proiectul, demarat in 2005
Implementarea proiectului va incepe in 2005 si va dura cativa ani, potrivit directorului general al Eurocontrol, Victor Aguado. "Vom avea sisteme, reguli, controlori de trafic aerian peste frontierele nationale", a precizat Aguado. Intr-o singura calatorie, un avion poate traversa noua-zece tari; din acest motiv nu mai putem continua cu solutii locale, ci avem nevoie de unele la nivel european, a explicat directorul general Eurocontrol. Un alt efect al implementarii Cerului Unic European va fi minimizarea numarului de controlori de trafic aerian. Aguado sustine insa ca la nivelul Europei nu sunt inca suficient de multi controlori de trafic aerian.
De-a lungul ultimilor zece ani, traficul aerian a crescut cu peste 50%, potrivit paginii web a Eurocontrol. In Europa s-a renuntat la 8,5 zboruri pe an si au fost introduse alte 28.000 in zilele aglomerate. Chiar in aceste conditii, spatiul de zbor disponibil a crescut cu 80% din anul 1990.
Have something to add? Share it in the comments.