Stiri si noutati

Cele 21 de icon-uri ale secolului XXI

Fiecare secol a impus o moda, obiecte-cult la care societatea contemporana inca se mai raporteaza. |n ultimii ani insa, in fiecare sezon se repeta acelasi scenariu: tendintele se dezlantuie, un val de obiecte e aruncat pe piata, pentru ca, dupa doar sase luni, sa sfirseasca in magazinele de antichitati. Cotidianul francez „L’Express” a incercat recent sa defineasca icon-urile noului mileniu, obiectele de design ale anilor 2000 care se vor impune in timp si care vor marca epoca. Fiecare generatie si-a produs icon-urile. Care sint ale noastre? |nceputul mileniului al III-lea marcheaza o ruptura sau o continuitate? Exista un design al anilor 2000 asa cum a existat un stil al anilor ’40? Prin ce magie va traversa o creatie virstele pentru a se impune la rangul de clasic? Pentru a incerca sa raspunda la aceste intreba ri, „L’Express“ a reunit un juriu de experti, format din arhitectul Jean Nouvel, (premiul anului pentru design), Chantal Hamaide (redactor-sef al revistei „Intramours”), Alexandra D’Arnoux (director editorial al revistei „Maison Francaise”), Gerard Laize (responsabilul asociatiei VIA).

AMESTECUL, DE ACUM |NAINTE, ESTE MODERN

La intrebarea „de ce poate o creatie marca o epoca?”, expertii au definit cinci criterii: pentru ca inaugureaza o noua estetica, deoarece creatorul sau initiaza un demers unic, pentru ca inoveaza pe plan tehnic, pentru ca este accesibil financiar sau pentru ca schimba comportamentele. Alexandra d’Arnoux afirma: „Confruntarea intre ieri si azi, amestecul materiilor, al elementelor de lux cu cele simple, defineste estetica contemporana. Asa ne imbracam, cu un t-shirt Zara si purtam un sac Prada. Amestecul, de-acum inainte, este modern”. La rindul sau, Jean Nouvel adauga: „Astazi, nu mai alegem un obiect doar pentru utilitatea lui. Cautam inainte de toate sa ne provoace senzatii, sa ne deschida perspective. Exista scaune foarte frumoase, care nu sint deloc confortabile, dar care deschid grani- tele vizuale. Traim intr-o epoca de stralucire stilistica…” |ntr-un univers saturat de noutat i, cotidianul francez „L’Express” si-a propus sa afle adevarul despre obiectele care ne inconjoara si a ales 21 de creatii, marturii ale artei de a trai si comunica in secolul XXI. Obiectele vor fi incluse in expozitia Muzeului Art- Deco din Paris, care se va redeschide (dupa 10 ani) in luna septembrie a acestui an. II Iata citeva dintre creatiile pe care au pariat designerii si arhitectii francezi si motivatiile lor.

> CORTUL „2 SECUNDE”: „Un principiu formidabil al simplitatii” – Alexandra d’Arnoux (designer Vincent Chiffoleau, fabricant Quechua, an 2004, pret 49,90 E) > LUSTRA EN LED: „Clasic si tehnologic“ – Chantal Hamaide (designer Ingo Maurer, an 2003, pret 21 500 E) > FOTOLIUL FAVELA: „Recuperarea in serviciul unei noi estetici” – Jean Nouvel (designeri Fernando si Humberto Campana, an 2002, pret 1710 E) > APARATUL FOTO DIGITAL: „Indispensabil in viata noastra de zi cu zi” – Chantal Hamaide (marca Canon, an 2000, pret 429 E) > IPOD-UL: „Marcheaza o revolutie muzicala si…sociala” – Gerard Laize (designer Jonathan Ive, marca Apple, an 2005, pret 469 E) > FOTOLIUL FJORD: „Asimetria, un nou raspuns dat dorintei noastre de confort” – Gerard Laize (designer Patricia Urquiola, an 2003, pret 1 600 E) > BICICLETA: „Obiect al dorintelor si mijloc de transport al secolului XXI”- Jean Nouvel (marca Mongoose, an 2005, pret 429 E) > APARATUL DE ESPRESSO: „Aceasta masina a transformat ritualul cafelei”- Gerard Laize (fabricant Nexpresso, designeri Antoine sI Philippe Cahen, an 2001, pret 299 E) > ASIPRATORUL ROBOT: „Un pas catre libertatea totala” – Alexandra D’Arnoux (marca Electrolux, anul 2003, pret 1 799 E)

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *