Stiri si noutati

?Do the impossible? and ?Impossible is nothing??..

In Romania inca nu sunt permise campaniile publicitare comparative, desi se poate observa un inceput intre Altex si Flamingo. Cele mai cunoscute campanii publicitare comparative sunt cele intre Adidas si Nike.

Adolf Dassler a gandit conceptul Adidas ca atuul care imbraca performanta, care sustine performanta si sportivii de performanta. Primele produse create de Adi Dassler erau facute manual si au aparut in anul 1920 in spalatoria mamei sale, intr-un spatiu fara energie electrica si fara conditiile necesare unei astfel de productii. Toate marile idei si toate conceptele viabile au pornit fie in spalatorie, fie in subsol, fie in podul propriei locuinte.
Timpul care a trecut peste conceptul lui Adi Dassler i-au adus acestuia urmatoarele atribute: cutezanta in sfidarea imposibilului in activitatile sportive. Imposibilul nu inseamna nimic pentru acei sportivi care vor sa obtina performante laudabile.

Adidas a sustinut si promovat toate formele de sport si pe cei care au impus noi stiluri de viata, au depasit granitele traditionale si au descoperit performanta. In anii `70 in Venice, California, un grup de tineri cunoscuti sub numele de Z-Boys adeschis era pentru skateboardul modern. Cu un stil de skateboarding combinat cu figuri riscante din surfing baietii au deschis o nou era in skateboard si au creat un stil de viata ce a facut intr-un timp foarte scurt ocolul pamantului.
Pentru a sustine curajul lor si pentru a usura efortul skateboarderilor, Adidas a creat modelele: Comptown St, Campus St, Norton Hemp si Superstar Hemp.
De curand Adidas a lansat o colectie sport completa: „Respect M.E” a carei imagine s-a regasit in cea a cantaretei Missy Elliott: „Aceasta este o oportunitate de a arata cate ceva din mine insami si in afara muzicii”.

Pana la a fi reprezentat si a beneficia de asocieri cu persoane importante din show-biz, Adidas si-a inceput povestea odata cu ambitia fratilor Adolf si Rudolf Dassler de a da conceptului lor o reprzentare reala. In 1924 „Dassler Brothers OHG” numara 12 angajati, inclusiv membrii familiei, care produceau 50 de perechi de pantofi sport zilnic. Urmatorul nivel atins a fost constituirea unei unitati proprii de productie, o fabrica in care se produceau 100 de perechi de pantofi sport zilnic.
Pantofii sport produsi de Adi Dassler au fost pentru prima data purtati la nivel inalt la Olimpiada din 1928 de la Amsterdam. Cu timpul oferta s-a diversificat si au aparut pantofii sport cu design special pentru tenis. Iar odata cu Olimpiada de la Amsterdam, atletii olimpiadelor au inceput sa poarte in numar tot mai mare marca lui Adi Dassler: la Olimpiada din Berlin, Jesse Owens a castigat patru medalii de aur. Olimpiada din Berlin este rememorata odata cu numele lui Emil Zatopek, atletul care a reunit victorii la cursele de 5000 m, 10.000 m si maraton, performanta neegalata pana in momentul de fata de nici un alt atlet. Toate aceste performante au fost „incaltate” cu pantofii sport Adidas. Un punct de ascensiune in traseul Adidas l-a constituit dominatia ca marca sportiva la Olimpiada de la Roma din 1960.
In 1948 Rudolf Dassler a decis sa mearga pe un alt drum separat de fratele sau Adi, fondand Puma. Adi a fondat Adidas, numele companiei care de altfel a fost asociat dupa al sau. Adidas, prin faptul ca a reusit sa devina partener la toate competitiile de nivel inalt a ajuns o marca globala adresata sportivilor din intreaga lume.

Un research realizat de Phil Knight in anii ’60 a concluzionat ca o colaborare cu o fabrica de pantofi sport din Japonia ar putea triumfa asupra dominatiei germane in acest domeniu. Cu prima ocazie Phil Knight a vizitat o astfel de fabrica din Japonia si a incercat sa convinga proprietarul, din punctul de vedere al studiilor de piata, profitabilitatea unei patrunderi pe piata americana. Asa a luat fiinta „Blue Ribbon Sports”, predecesorul Nike. Avand la baza experienta in sport a lui Bill Bowerman si flerul economic al lui Phil Knight, Nike s-a pozitionat
incet-incet ca un brand facut pentru tinerii atleti aflati in cautarea gloriei sportive, dar si a talentelor inca nedescoperite. Ideea si colaborearea celor doi, inceputa in 1962, a adus companiei posibilitatea de a deschide un club de antrenament pentru elitele atletismului american numit: „Athletic West”. Prima campanie publicitara de amploare a companiei poarta numele de: „Revolution”, s-a desfasurat in anii ’80 si reuneste nume marii din toate ariile sportive printre care si acela al lui Michael Jordan. Nike, „Just do it” a devenit parte integranta din istoria americanilor si printurile acesteia se afla in prezent la „Smithsonian National Museum”. Face parte din expozitia intitulata „Americana Exhibit”.

In prezent Adidas a lansat noua campanie de publicitate dedicata fotbalului de nivel inalt. Intituala „Impossible filed” campania ii are ca protagonisti pe cei mai bine cotati jucatori ai momentului: Beckham, Ballack, Raul, Defoe, Kaka si Saviola. Aceste nume formeaza echipa Adidas care activeaza intr-o impresionanta desfasurare de forte pe un teren virtual incercand sa intre in posesia mingii. Campania doreste sa arate nivelul la care a ajuns fotbalul. Iar terenul prezent in spot reprezinta de fapt doar liniile albe dintr-un teren de fotbal normal. Aceasta idee inovatoare confera o vizionare a tuturor miscarilor echipe Adidas la 360 de grade, vizibilitatea maxima. Noua campania publicitara Adidas este sustinuta de spotul TV (cu variante 60 sec, 30 sec si 10 sec), spoturi in cinematograf, e-marketing, print si 17 variante outdoor. Campania va rula in toata lumea si vine in intampinarea calificarilor pentru Campionatul Mondial de Fotbal de anul viitor.

Ambele concepte au fost initiate si sustinute de oameni pasionati: Adolf Dassler si Bill Bowerman. Brandul Adidas a revolutionat industria pantofilor sport, iar Nike a venit mai tarziu ca o consecinta si aducand cu sine imbunatatiri: au fost cei care au patentat si promovat pantofii sport „aerisiti”. Situatia concurentei celor doua, inglobeaza ca in multe alte cazuri, doua viziuni reflectate din modul de viata din care provin: conceptul european si conceptul american de pantof sport.

Irina Mateescu – Bizwords 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *