Daca tot vorbim de aliniere la normele europene, e bine de stiut ca un posesor de masina-cetatean al UE are un venit lunar mediu de 3.000-4.000 euro si plateste o asigurare auto de peste 1.000 euro pe an, pentru acoperirea unor daune materiale, si pentru vatamari corporale de 450.000 euro. Aceasta este limita de raspundere la care trebuie sa se alinieze si Romania pana in 2007. In prezent, limita respectiva acopera daune de circa 50.000 euro, adica maximum 800 milioane lei pentru daune materiale si 200 milioane lei/persoana vatamata, dar nu mai mult de un miliard de lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate. Un calcul simplu ne arata ca daunele acoperite in Romania sunt de zece ori mai mici decat in UE. Potrivit altui calcul, e drept, simplist, rezulta ca in urma alinierii la normele UE, proprietarii de autovehicule din Romania ar trebui sa plateasca in 2007 de zece ori mai mult decat in prezent, adica circa 10 milioane lei pe an in cazul posesorilor de Dacii.
Salariile nu se aliniaza
Nu pledam pentru neplata RCA, dimpotriva, trebuie gasita o modalitate pentru ca toti posesorii de autovehicule sa achite taxa si sa se puna astfel capat miilor de procese in instanta pentru recuperarea daunelor de la cei care nu si-au incheiat asigurarea obligatorie. Cu toate acestea, nu putem sa nu remarcam graba cu care anumite norme europene sunt adoptate, fara a alinia insa si instrumentul cel mai important pentru traiul ca-n UE: salariul mediu, care in Romania este de circa 130 euro pe luna.
Potrivit unor statistici, pentru anul in curs si-au achitat RCA circa 2,2 milioane de posesori de autovehicule (persoane fizice). In conditiile in care in Romania sunt inregistrate circa 4,2 milioane autovehicule, rezulta ca, practic, 50% soferi, adica unul din doi proprietari de masini, circula fara asigurare (fata de doar 1% in UE), chiar daca risca amenzi usturatoare din partea Politiei, care poate ridica si talonul autovehiculului. Iar scumpirea primei la RCA nu va mari numarul celor care incheie asigurarea auto obligatorie.
Actualizari anuale
Pentru anul 2003, o polita RCA i-a costat 980.000 lei pe posesorii de Dacii, ei urmand sa plateasca din ianuarie 2004 intre 1.270.000 lei si 1.370.000 lei, in functie de procentul de majorare ce va fi propus de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). "Prima de asigurare RCA se actualizeaza anual, in functie de inflatie si de alinierea la normele UE. Aceste prime trebuie crescute treptat, iar pentru 2004, la cresterea de 30-40% am avut in vedere, in primul rand, inflatia de 14-15%, plus obligativitatile ce rezulta din capitolele de negociere privind aderarea la UE", ne-a declarat reprezentantul CSA, Mirela Antohi. Ea a precizat ca CSA are in vedere modificarea Legii 136/1995, care reglementeaza, printre altele, problema RCA. Este vorba, in principal, de accesul la Fondul de despagubire pentru victimele accidentelor auto, administrat in prezent de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania. Acest acces este, in prezent, blocat de prevederea potrivit careia "fondul intervine in cazul accidentelor cu necunoscuti si fara asigurare", o conditie cumulativa imposibil de indeplinit. "Vrem sa inlocuim sintagma "si" cu "sau", astfel ca accesul la banii virati de asiguratori sa fie deblocat. Proiectul de modificare propus de CSA a primit avizul a trei ministere – Integrarea, Internele si Finantele – si, in prezent, se afla la Ministerul Justitiei. Modificarile propuse de CSA trebuie adoptate cat mai repede, pentru a deveni operationale din 2004", a precizat Mirela Antohi.
Have something to add? Share it in the comments.