Stiri si noutati

Propagarea marketingului

Termenul "marketing" este astazi pe buzele tuturor. La implementarea unui concept se aplica o strategie de marketing, daca o firma trece printr-o perioada de criza sau ii scad vanzarile va apela la o companie ce ofera consultatii de marketing si exemplele de acest gen pot continua. La amploarea si popularitatea de care se bucura acest domeniu numit marketing au contribuit si sutele de specialisti care au format organizatiile de informare cu privire la aria sa de actiune. Acestia au inceput sa informeze opinia publica despre utilitatea marketingului inca din 1937.

Initiatorii marketingului s-au desprins din mediul academic dar si din practica
economica si au format institutii care au dezbatut domeniile si problemele ce cuprind
sfera marketingului. Aceste institutii, de regula non-profit, s-au axat in special pe
politicile marketingului. Membrii acestor institutii sunt atat persoane fizice cat si
juridice, interesate de afirmarea si dezvoltarea marketingului. Activitatea unor astfel
de asociatii s-a concentrat in organizarea de manifestari stiintifice, editarii de
publicatii (anuare, reviste, jurnale, buletine), difuzarii pe mai multe planuri a
conceptelor si tehnicilor in domeniu, a reusitelor, dar si a nereusitelor pentru
studiile de caz pe domeniul marketingului.

Prima institutie de acest fel s-a infiintat in 1937 in Statele Unite ale Americii:
"Asociatia Americana de Marketing" (AMA). La acea vreme aceasta a asigurat toate
clarificarile conceptuale in privinta marketingului, dar s-a si ocupat de promovarea sa
si de progrese relevante din acest domeniu. Sub semnatura AMA apar o serie de publicatii pe domenii teoretice si practice ale marketingului: Journal of Marketing Research, Journal of International Marketing, Journal of Public Policy and Marketing, Marketing Management, Marketing Health Service, Marketing Research si Marketing News. In momentul de fata asociatia are aproape 45.000 de membrii din 100 de tari si 400 de centre teritoriale in America di Nord.
AMA acorda anumite beneficii pentru specialistii in marketing din toate ramurile de
activitate: din invatamant, cercetare stiintifica si din mediul de afaceri. Cele mai
importante activitati ale sale sunt: organizarea de seminarii si simpozioane in toate
punctele sale de lucru, abonamente la publicatiile pe care le editeaza, absolvirea unor
programe pentru atribuirea de certificate PCM (Professional Certified Marketer), furnizarea de informatii actualizate prin intermediul websiteului oficial si accesul la biblioteca proprie. Pentru cele mai importante distinctii: premiul Paul D. Converse – pentru contributii deosebite aduse stiintei marketingului, Distinguished Marketing Educator Award – pentru activitate didactica deosebita in acest domeniu si Steaua Henderson Britt – pentru marketerul anului.

Institutii care merg pe aceeasi directie ca AMA s-au infiintat ulterior si in tarile cele
mai dezvoltate din Europa: Franta, Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, Elvetia,
Olanda, Belgia, Suedia, Finlanda, Grecia si Turcia. Activitatea lor a fost asemanatoare cu cea a organizatiei americane. Procesul de constituire a unor astfel de institutii a avut cea mai
activa perioada in anii ’60-’70. Alaturi de publicatiile cu caracter academic editate de organizatiile mai sus-amintite, marketingul s-a propagat si printr-o serie de periodice cu caracter comercial. Astfel, numai numele de marketing si abordarea problematicii sale a inceput sa aduca bani frumosi unor publicatii ca: Advertising Age, Chain Store Age, Progressive Grocer, Sales and Marketing Management Stores si Euromonitor.

In Romania o astfel de asociatie a fost fondata in 1971 sub denumirea de "Asociatia Romana de Marketing" (AROMAR). Inca din primii ani de activitate AROMAR a avut o activitate intensa organizand Conferinta Internationala de Marketing de la Timisoara si Congresul International de Marketing de la Bucuresti. In acea perioada asociatia edita Buletinul AROMAR, astazi apare sub aceeasi egida publicatia Marketing-Management.

La propagarea marketingului si-au adus contributia si aceste organizatii prin activitatea
pe care au desfasurat-o si prin interesul manifestat. Au pus baze si fundamente teoretice
solide care astazi sunt aplicate in practica economica in functie de fiecare actiune de
marketing care va fi implementata.

 

Sursa: Irina Mateescu

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *